עלי גפן במילוי אורז

מאת: foodpage-team

בת ציון יונה מלמדת אתכם איך להכין עלי גפן ממולאים כמו הסבתות של פעם. שלב אחרי שלב עם כל ההסברים הדרושים

מצרכים:
50 עלי גפן טריים
5 בצלים גדולים
1/2 קילו אורז
5 גבעולי עלי סלרי, רק את העלים
3 עגבניות
כף שטוחה מלח
1/5 כפית פלפל שחור/לבן
כף פפריקה מתוקה
כפית שטוחה מלח לימון
1/2 כוס שמן
4 כוסות מים רותחים

אופן הכנה:
• קולפים את הבצלים, חורצים אותם עד האמצע ומכניסים לשקית "קוקי" לחימום במיקרוגל של 5-7 דקות על מנת שפלחי הבצל יתרככו (לחילופין ניתן להרתיח במים).
• מקררים את הבצלים מעט ומפרידים את השכבות בעדינות, מקבלים בין 20-25 שכבות בצל עגולות. את ליבת הבצל קוצצים ומניחים בצד.
• שופכים מים רותחים על עלי הגפן הטריים על מנת שיתרככו, במידה ועלי הגפן קפואים אזי רק מפשירים הפשרה עדינה במים פושרים.
• מכינים את תערובת המילוי: שופכים לקערה את האורז ומוסיפים את ליבת הבצל הקצוץ, קוצצים דק את עלי הסלרי ומוסיפים לתערובת, מקלפים את העגבניות ומגררים עד לקבלת רסק אותו מוסיפים לתערובת.
• מוסיפים מלח, פלפל, פפריקה ושמן ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת אחידה.
• ממלאים את הבצלים ועלי הגפן: מתחילים במילוי הבצלים מאחר והם צריכים בישול ארוך יותר. לוקחים שכבת בצל עגולה וממלאים בתוכה כף שטוחה מתערובת האורז, מהדקים את הקצוות ומניחים בסיר. ממלאים את הסיר עם כל הבצלים בתחתית הסיר.
• לאחר מכן ממלאים את עלי הגפן, מניחים את העלה פרוס על כף היד כשקצוות העלה מופנות כלפי מעלה, ממלאים את העלה בכפית אורז בשליש העליון של העלה (תלוי בגודל העלה) אוספים את שני קצוות העלה מימין ומשמאל ומגלגלים מכיוון האורז קדימה עד הקצה השני. את כל עלי הגפן הממולאים מניחים על הבצלים הממולאים.
• מפזרים על עלי הגפן הממולאים את מלח הלימון, מוסיפים 4 כוסות של מים רותחים ומניחים צלחת על עלי הגפן, פעולה הגורמת להידוק עלי הגפן בזמן הבישול, מכסים את הסיר עם המכסה ומבשלים בחום בינוני עד גבוה כ-5 דקות.
• לאחר מכן, טועמים את המים, עליהם להיות מעט מלוחים וחמוצים ומשפרים את הטעם במידת הצורך עם מעט מלח לימון ומלח, מחלישים את גובה האש ומבשלים במשך כשעה.
• להגשה: מחזיקים את הסיר סגור עם המכסה ומנערים קלות, להפרדת המרכיבים. על צלחת הגשה רחבה ויפה, ועם כף ובעדינות מניחים את עלי הגפן והבצלים אחד אחד.

המתכון באדיבות בת ציון יונה  המציגה ביריד הסקיתומרקט – יריד האומנות והאוכל בבית שאן שמתקיים בחול המועד סוכות 22-24.09  בין השעות 17:30-23:00. היריד מתרחש במתחם הסראיה בבית שאן ויציע אווירת רחוב חגיגית עם מעל 20 דוכני אמנות אוכל – מקובה עיראקית, קוסקוס, אוכל פרסי, ריבות, עוגות מיוחדות, יין בוטיק מתוצרת יקב מקומי ועוד. הכניסה ליריד חופשית ובנוסף יתקיימו מופעים בתשלום של שלמה ארצי ואייל גולן בתיאטרון הרומי בבית שאן. שלמה ארצי - 22.9, אייל גולן - 23.9, עומר אדם - 24.9 (מופע חינם בדשא המרכזי. גן הבנים). במהלך חודש אוקטובר היריד יחזור למתכונתו הרגילה ויתקיים בימי חמישי בין השעות 18:00- 23:00.

>> הצטרפו לקהילה שלנו בפייסבוק

מחפשים עוד מתכונים לממולאים? נסו את אלה:
מדיאס - קישואים במילוי בשר
פלפלים ממולאים
שוקי עוף ממולאים