הקשר העדתי המתוק - עוגיות מעמול במילוי תמרים

מאת: foodpage-team

פסקל פרץ רובין משיקה ספר חדש שמתחקה אחרי הקשר העדתי המתוק. וגם: מתכון לעוגיות מעמול במילוי תמרים

Untitled-4במטבח הטריפוליטאי הן נקראות ספינג' ובהונגרי – לנגוש. ברומניה תמצאו גרסה דומה שנקראת גוגוסי ובצרפתי בניי. כל מטבח והשם שלו, כל עדה והטעמים שלה.

לפני כחודש, יצא לאור ספרה ה-13 של פסקל פרץ רובין - נדוניה, הקשר העדתי המתוק - שמתחקה אחרי המתוקים השונים שמככבים בעם. במהלך 5 השנים האחרונות שבהן עבדה על הספר, מצאה רובין כי ישנו קשר עמוק בין המתוקים בעדות השונות.

"במטבחי העדות המרכיבות את העם היהודי, יש עוגות ועוגיות דומות להפליא בטעמן ולפעמים גם במראיהן, הנבדלות אלה מאלה בגרסאות או בטכניקות ההכנה. במטבח אחד הן נקראות בשם אחד ובשני בשם אחר. במטבח אחד מכינים את העוגיות לכבוד אירוע מיוחד, ובאחר אוכלים אותן יום יום".

הספר החדש מחולק ל-5 קטגוריות עיקריות – עוגיות לכל השבוע, עוגיות מטוגנות, עוגיות ממולאות, עוגיות מיוחדות ועוגות וטעמים כשלצד כל מתכון בספר תמצאו תמונה מפתה (צילום: חגית גורן) וחפה מסטיילינג הקושר את המתכון לעדה מסוימת. כך שכל קורא יוכל להזדהות עם המתכון ולהרגיש כאילו מדובר בעוגה עליה גדל כל ילדותו.

בנוסף לתמונות, התווסף טקסט מקדים לכל מתכון ובו הסבר על גלגולו של המתכון בעדות השונות, מה מאפיין אותו, איזה טכניקה עומדת מאחוריו ומה המרקם שיתקבל.

חושב לומר - מעבר למתכונים המוצלחים והתמונות, הספר הוא לא רק אסופת מתכונים שמכינים במטבח אלא מהווה צוהר להיסטוריה הרחוקה ולקשר העמוק בין העדות השונות.

וכמובן, אחרי כל ההקדמה הזו, לא ניתן לכם ללכת בלי מתכון מתוך הספר.

מעמול – עוגיות במילוי תמרים


עוגיות אופייניות למטבח המזרחי. ניתן למוצאן במטבח המצרי, הכורדי, העיראקי, התורכי, הספרדי, הבלקני והערבי. הן נקראות מעמול, אך במטבח המצרי הן מוכרות גם כמננה בלעגואה, ובמטבח הספרדי ככורבייה או קורבייה. נוהגים להכינן בחגים ובאירועים חגיגיים, בעיקר בראש השנה ובפורים, והן נחשבות לאוזני המן של הספרדים.

60-50 עוגיות מָעֲמוּל

למלית:
500 גרם תמרים מעוכים, או ממרח תמרים
100 גרם אגוזי מלך, קצוצים
1 כפית גדושה קינמון, טחון
3-2 טיפות מי פריחת הדרים, (מַזְהָר) (לא הכרחי)
2 כפיות שמן

לבצק סולת:
חצי כוס מים
כפית תמצית וניל
כפית מי ורדים
חצי כוס שמן
3 וחצי כוסות קמח, מנופה
1 וחצי כוסות סולת
שקית אבקת אפייה
200 גרם חמאה או מחמאה או מרגרינה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות

לבצק קמח (כ-22 מָעֲמוּל):
2 כוסות קמח, מנופה
שקית אבקת אפייה
רבע כוס מים חמים
100 גרם חמאה או מחמאה או מרגרינה
רבע כוס שמן

לבזיקה:
בין חצי לשלושת רבעי כוס אבקת סוכר

אופן הכנה:
- מניחים את התמרים המעוכים בקערה ומוסיפים את האגוזים, הקינמון, מי פריחת ההדרים והשמן. מערבבים בכף עד שמתקבלת תערובת אחידה.
- שמים בקערת מערבל חשמלי את הנוזלים ועליהם מוסיפים את החומרים היבשים ואת החמאה. מערבלים במהירות בינונית עם וו לישה עד לקבלת בצק רך ואחיד.
- מכסים את הבצק בניילון נצמד ומקררים כ-3 שעות במקרר.
- לוקחים מעט מהבצק ומגלגלים לכדור. צרים באצבע גומה במרכז כל כדור וממלאים בכפית מהמלית המוכנה. סוגרים את הגומה על ידי משיכת קצות הבצק ומגלגלים לכדור. משטחים מעט את העוגיות בכף היד.
- בעזרת מלקחיים קטנים (ייעודיים) מעטרים את העוגייה בצביטות קלות סביב העוגיות ושתי צביטות על העוגייה. נוצרים שקעים קטנים ומאורכים שבעזרתם נצמדת אבקת הסוכר אל העוגיות.
- מסדרים את העוגיות ברווחים בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני -נמוך (170 מעלות צ׳) כ-30-25 דקות או עד לגוון זהוב בהיר. מוציאים מהתנור וזורים מיד מחצית מכמות אבקת הסוכר. מצננים, וזורים על העוגיות אבקת סוכר בשנית.

אפשר גם אחרת
ללא גלוטן - מכינים את המָעֲמוּל בגרסת הקמח עם קמח תמי. יש להקפיד על כמות הנוזלים.
דל קלוריות, ללא סוכר – לא חייבים לבזוק אבקת סוכר.

 

פסקל מגישה: נדוניה - הקשר העדתי המתוק
הוצאת פסקל ברש
צילומים: חגית גורן
להשיג בפורטל הקולינרי של פסקל www.pascalpr.co.il
* שימו לב - הספר לא נמכר בחנויות אלא רק באתר