מרק אפונה וקרוטונים

מאת: raheli

מצרכים שיש לכל אחד בבית, שלבי הכנה פשוטים ומהירים ויש לכם מרק אפונה קרמי ומשביע בלי טיפת חמאה או שמנת. חורף חם

סטריפ משהו טעים
בשבוע שעבר סיפרתי לכם כמה אני אוהבת מרקים, לא רק בחורף, וכמה אני יכולה לחיות עליהם. אז השבוע, כדי לחזק את הקביעה הזאת הכנתי שוב מרק. הפעם מהסוג הטחון והעשיר, זה שבקלות יכול לתפקד כארוחה משביעה, בעיקר כשמשדכים לו קרוטונים ביתיים.

DSC_0909-600מטגנים את הכרישה, הבצל והגזר. צילום: רחלי קרוט


יש משהו מאוד מנחם ומספק באפונה, בעיקר כשהיא נטחנת והטעמים המתקתקים שלה משתחררים בעוצמה רבה. המתקתקות הזאת היא גם התבלין הכי חזק של המרק הזה, שלא צריך כמעט כלום חוץ מכמה מצרכים שרק מלטפים ומלווים את טעמם את העיגולים הירוקים שמביא איתו החורף.

בזכות אותו טעם מתקתק והמרקם הקטיפתי של פנים האפונה שמשתחרר בטחינה, לא צריך כאן תוספת של מרכיב חלבי כמו שמנת או חמאה כך שבהחלט מדובר במנה שגם חוסכת ייסוריי מצפון קלוריים וגם חוסכת את השימוש במוצרי חלב – מעולה לטבעונים ולמי מכם שמחפש מנה ראשונה פרווה.

DSC_0938-600חשוב להקפיד על טיגון באש נמוכה כדי שהירקות לא יזהיבו. צילום: רחלי קרוט


ואם במקרה אתם תוהים איך קרה ששוב הכנתי מרק השבוע, אז הטריגר היה הסיר החדש שהגיע אלי הביתה ושיווה לאוכל מנחם בתוכו. הסיר, מסדרת Marble Stone  של המותג החדש Home Market, לא רק התחבב בזכות היופי שלו (תראו את דוגמת האבן-שיש על דפנות הסיר) אלא בעיקר בזכות העובדה ששום אוכל שבישלתי בו, ובישלתי בו לא מעט השבוע, לא נדבק לתחתית או לדפנות. יש בו מעין תחושה של אבן גרניט חלקלקה רק ללא המשקל הרב שמתלווה בדרך כלל לחומרים מעין אלו.

המותג החדש אגב, מושק על ידי חברת מסלמני גרופ שהיא גם היבואנית של פיירקס (אחת החברות האהובות עלי בתחום המטבח), טפאל, לומינרק ועוד.

DSC_0947-600מוסיפים אפונה (טרייה או קפואה) ומבשלים במשך 20 דקות. צילום: רחלי קרוט


חורף חם ושבוע מקסים. ואל תשכחו לספר לי איך יצא המרק.

מרק אפונה וכרישה


מצרכים:
3 כרישות, החלק הלבן
1 בצל לבן
3 גזרים, לא קלופים
3 כפות שמן זית
600 גרם אפונה טרייה או עדינה קפואה
10 כוסות מים רותחים (אפשר יותר או פחות תלוי איזה מרקם אוהבים)
כף אבקת מרק (לא חובה)
מלח ופלפל לבן

להגשה:
קרוטונים ביתיים – מתכון בהמשך
עירית קצוצה
מעט שמן זית

אופן הכנה:
- קוצצים את הכרישה לפרוסות דקות ואת הגזר והבצל לקוביות קטנות.
- מטגנים בסיר, עם שמן זית, את הבצל, הכרישה וגזר במשך 7-10 דקות או עד שהבצל מתרכך והופך לשקוף אבל לא משחים.
- מוסיפים אפונה, מים רותחים, א.מרק, מלח ופלפל ומבשלים במשך 20 דקות.
- טוחנים את המרק עם בלנדר סטיק עד שהוא חלק. אני מעדיפה את המרק שלי עם מעט חתיכות נגיסות של אפונה אבל כמובן שזה נתון לשיקולכם.
- מחזירים לאש, מבשלים 5 דקות נוספות, טועמים ומתקנים תיבול.
- מגישים עם קרוטונים, עירית קצוצה ומעט שמן זית. למטה בהערות ישנן אופציות נוספות להגשה ולהעשרת המרק.

מרק אפונהמגישים עם קרוטונים ביתיים, עירית קצוצה ומעט שמן זית. צילום: רחלי קרוט


הערות חשובות:
- אחרי טחינת המרק, וכדי להעשיר אותו יותר, אפשר להוסיף 1/3 כוס קרם קוקוס (לגרסה פרווה/טבעונית) או שמנת מתוקה. אחרי ההוספה ממשיכים לבשל את המרק עוד 5 דקות תוך כדי ערבוב.
- קרוטונים ביתיים: חותכים לקוביות כל לחם שיש לכם בבית, אני השתמשתי בלחמניה מקמח מלא אבל אפשר כל לחם או לחמניה. במחבת עם כפית שמן זית מטגנים את הלחם תוך כדי ערבוב ולקראת סוף הטיגון, כשהלחם זהוב ופריך, מפזרים מעל מלח ומעט פלפל לבן. למי שאוהב, אפשר להוסיף גם עלי טימין.
- המרק הזה נהדר עם אפונה טרייה, כאן השתמשתי באפונה טרייה מונבטת שקניתי בשוק הנמל בכמה שקלים בודדים, אבל כמובן שאפשר להשתמש גם באפונה קפואה. לא משנה מה, רק לא אפונה מקופסת שימורים!
- אבקת המרק כאן לא מאוד הכרחית אבל היא מוסיפה עומק ומליחות. בגלל שהאפונה מלאה בטעמים, במקרה הזה לא באמת חייבים להוסיף אותה. מקסימום תטחנו את המרק ותטעמו, אם חסר לכם תמיד אפשר להוסיף אותה אחרי הטחינה.
- חשוב חשוב חשוב: למרק הזה יש נטייה להתגבש ולהסמיך אחרי שהוא מתקרר, לכן, חשוב מאוד שהוא יהיה קצת יותר נוזלי ממה שאתם אוהבים אחרת יצא לכם דייסה. לא שזה לא טעים כן? אבל עדיף שיהיה דומה יותר למרק.

מרק אפונהכמות המים תקבע את מרקם המרק, שימו לב שתמיד אפשר להוסיף עוד אחרי הטחינה. צילום: רחלי קרוט


אל תפספסו:
מרק פטריות עם גריסים
סלט קינואה עם אפונה, ברוקולי ושקדים קלויים

סלט רצועות גזר וסלק עם בוטנים