זו ילדותי או: מתכון לפחזניות במילוי קצפת עם רוטב שוקולד

מאת: raheli

זכרונות מתוקים - מתכון של אמא לפחזניות במילוי קצפת וניל עם שוקולד לבן בציפוי רוטב שוקולד מבריק. אתם חייבים לנסות

סטריפ משהו טעים
על קבוצת מבשלים ביחד, הכה מדהימה, כבר סיפרתי לא פעם, והנה, בפעם החמישית (איך הזמן טס כשנהנים) מתפרסם הנושא החדש שלנו – זכרון ילדות.

>> את שאר המתכונים בפרויקט תוכלו למצוא בסוף המתכון.

כשנבחר הנושא, לגמרי ברוב קולות, חשבתי שהפעם יהיה ממש קל. הרי מאז ומעולם אוכל כיכב אצלנו בבית ומה יותר פשוט מלהזכר באחד הטעמים הנוסטלגיים ולשחזר אותו?

אז זהו. שהיה ממש קשה. הרבה יותר ממה שחשבתי.

קודם כל כי זכרון הוא לא הצד החזק שלי (בעצם, תלוי באיזה נושא) ושנית, כי רוב הטעמים שזכורים לי מהילדות קשורים לסבתא שלי, שעד שלב יחסית מאוחר הייתה זאת שהאכילה אותי בצהריים. מה הבעיה עם זה אתם שואלים? לבעיה קוראים בשר.

אני לא צמחונית אמנם אבל מאוד משתדלת לא להכניס הביתה בשר, ואיכשהו כל מאכלי הילדות שלי קשורים בכבד קצוץ, גולאש, קציצות ושניצלים. טוב, גם ברקוט קרומפלי שהוא מאפה הונגרי של תפוחי אדמה עם ביצים ושמנת – מבטיחה להכין גם אותו בקרוב.

DSC_3001-2000מזלפים תלוליות בצק על נייר אפייה ומציצים מבעד לדלת התנור כדי לראות איך הקסם קורה והבצק מתנפח לפחזניות תפוחות וזהובות. צילום: רחלי קרוט


שבוע הלכתי לישון וקמתי בבוקר עם מחשבות על טעמים של ילדות ולא הצלחתי להחליט מה להכין, עד שנזכרתי במחברת המצהיבה של אמא שלי שכוללת בתוכה עשרות מתכונים שהיא אספה עם השנים. וכשאני אומרת שנים, אני מתכוונת להרבה שנים.

הדפדוף במחברת הצליח לעשות מה שלא עשה הראש לבד. הוא הזכיר לי 3 מאכלים שאמא שלי הייתה מכינה כשהיא רצתה לפנק אותנו. 3 טעמים מתוקים שהפכו לכוכבים שלה ושלנו – בלינצ'ס במילוי גבינה (וצימוקים), פחזניות במילוי קצפת ותפוחי עץ אפויים שמדיפים ריח עז של קינמון.

את הקינוח השלישי אגב, היא לא מכינה כבר יובלות, למרות שדווקא עכשיו, כשהחיך שלי מבוגר ומעודן יותר, אין לי ספק שהייתי מתענגת עליו הרבה יותר מפעם.

בגלל שידעתי שאף אחד לא יכין תפוחים אפויים (אל תגידו לי שהייתם מכינים, זה יבאס אותי) החלטתי ללכת על אחת הקלאסיקות הגדולות של שנות השמונים, התשעים ובכלל של כל הזמנים – פחזניות.

DSC_3040-2000אחת אחרונה ודי. טוב נו, עוד אחת וזהו. צילום: רחלי קרוט


במקור אמא שלי הכינה אותן עם מרגרינה ופודינג וניל ואנחנו בתורנו זילפנו עליהן מלא רוטב בטעם שוקולד שהיה הדבר הכי מפנק בעולם. ולא נעים לי להודות, אבל גם היום אני מחבבת את הרוטב התעשייתי הזה עם בלינצ'ס במילוי גבינה (לא מאמינה שסיפרתי את זה כרגע).

בעצם, פרט לשינויים הקטנים האלה, המתכון שלפניכם הוא כמעט אחד לאחד זה שאמא שלי מכינה כבר 30 שנה, הדבר היחיד שהוספתי זה שוקולד לבן שמחליף את הפודינג ומתפקד גם כמייצב של הקצפת וגם כנותן טעם ומתיקות. כזו שלוקחת אותי 30 שנה אחורה לאוכל שיש בו כל כך הרבה חיבוק ונחמה.

ואני יודעת שאמרתי את זה כבר כמה פעמים, אבל אני ממש מפצירה בכם להכנס למטבח, לבשל ולאפות זכרונות מתוקים גם למשפחה שלכם. אין לי ספק שבעוד כמה שנים הם יזכרו ברגעים האלה ליד השולחן, בניחוחות של הבית, בטעמים של פעם, ויתנו לכם חיבוק ענק של תודה.

תודה אמא.

DSC_3054-2000אפשר לזלף גם פסים ולהכין אקלרים קטנים וחמודים שמתחסלים בשנייה וחצי. צילום: רחלי קרוט



פחזניות של אמא


מצרכים לפחזניות:
100 גרם חמאה
כוס מים
כפית תמצית וניל איכותית
כוס קמח רגיל
4 ביצים
1 ביצה טרופה לציפוי

למילוי קצפת וניל ושוקולד לבן:
250 מ"ל (מיכל) שמנת מתוקה 38%
2 כפות אבקת סוכר
100 גרם שוקולד לבן
כפית תמצית וניל איכותית

לרוטב שוקולד (לא חובה):
100 גרם שוקולד מריר או חלב
125 מ"ל (1/2 מיכל) שמנת מתוקה 38%

אופן הכנה:
- מחממים תנור ל-180 מעלות בטורבו או 200 רגיל.
- ממיסים בסיר, על אש בינונית, את החמאה, המים והוניל עד שהחמאה נמסה לגמרי והתערובת רותחת.
- מוסיפים את הקמח ובוחשים נמרצות עם כף עץ עד שהבצק נפרד מהדפנות. זה לוקח בערך דקה. מורידים מהאש.
- מוסיפים ביצה ומערבבים בלי להפסיק עם כף עץ עד שהיא נבעלת בבצק. מוסיפים עוד ביצה וממשיכים לערבב. חוזרים על הפעולה עם כל 4 הביצים. חשוב כל הזמן לערבב כדי שהביצים לא יהפכו לחביתה.
- מעבירים את הבצק לשקית זילוף עם צנתר משונן (כמה שיותר גדול ככה תצאנה לכם פחזניות גדולות ושמנמנות יותר) ומזלפים תלוליות של פחזניות על תבנית עם נייר אפייה. חשוב לזלף במרווחים כדי שיהיה להן מקום לתפוח. מורחים את הפחזניות, בעדינות ממש, בביצה טרופה.
- אופים במשך 25-30 דקות או עד שהפחזניות זהובות. כן, אני יודעת שיש כאלה שפותחים את התנור באמצע ושמים כף כדי להשאיר את הדלת פתוחה. אני ניסיתי את 2 השיטות ודווקא זאת עם הדלת הסגורה כל זמן האפייה הייתה טובה יותר.
- בינתיים מכינים את המילוי: ממיסים שוקולד לבן עם 3 כפות מהשמנת עד שנוצר רוטב שוקולד חלק.
- מקציפים את השמנת עם אבקת סוכר ווניל עד לקבלת קצפת כמעט יציבה. מוסיפים את השוקולד המומס בזרם דק אל הקצפת, בזמן שהמיקסר עובד על מהירות בינונית, וממשיכים להקציף עד לקבלת קצפת יציבה.
- חותכים את הפחזניות באמצע וממלאים בקצפת. סוגרים, מפדרים באבקת סוכר ומגישים.

DSC_3046-2000אותה הגברת בשינוי אדרת. צילום: רחלי קרוט


הערות חשובות:
- שומרים את הפחזניות בקופסה סגורה במקרר ומגישים אותן קרות.
- לרוטב שוקולד: ממיסים את השוקולד והשמנת במיקרו, בפולסים של 30 שניות, ומערבבים עד שנוצר רוטב חלק. מזלפים מעל הפחזניות.
- במקום קצפת אפשר למלא את הפחזניות בגלידה. זה יוצא טעים בטירוף.
- הפחזניות ניטרליות בטעמן ואפשר למלא אותן גם במילויים מלוחים.

DSC_3018-2000טעימות בטירוף גם בלי שוקולד מעל. צילום: רחלי קרוט


רוצים לדעת ראשונים מה עולה בקרוב? בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם – https://www.instagram.com/raheli/

לכל המתכונים בפרויקט


קולאז