עוגיות ג'ינג'ר או: טעם נרכש

מאת: olga

טור חדש, מהיום ובכל יום רביעי, של אולגה טוכשר מהבלוג "המרכיב הסודי". והפעם: מתכון לעוגיות ג'ינג'ר בשלל צורות עם אופציה לקישוט

המרכיב הסודי - אולגה טוכשר
שלום, שמי אולגה ואני נוטה להתרגש. התרגשתי כל כך לקראת הטור הראשון שלי שבמהלך כמה ימים לא הצלחתי לכתוב שום דבר. הוריקן של מחשבות ותסריטים עבר אצלי בראש, זרע פניקה והשאיר אחריו שממה – מצב אופטימלי למדיטציה אבל לא לכתיבה יצירתית. במצב העגום הזה הלכתי אתמול להופעה של אריק - כמה שאתה מוכשר - ברמן. ושם זה קרה! הארה. כמו שמתארים אותה בסרטים מצוירים: מנורה קטנה נדלקת בראש ופתאום הכל צלול ואין יותר מקום לספק. לאחד השירים האהובים עליי אצל אריק קוראים "טעם נרכש". אם אתם לא מכירים, חובה לשמוע. אבל זה לא העניין. העניין הוא שהבנתי שבטור הראשון שלי אני רוצה לכתוב על טעמים נרכשים, כלומר על טעמים שלוקח זמן להתרגל אליהם ולאהוב אותם. מדובר כאן בתהליך, בסוג של מחויבות להמשיך ולנסות, לתת עוד ועוד צ'אנס. הטעם הנרכש המשמעותי ביותר שלי הוא ללא כל ספק ג'ינג'ר.


ג'ינג'ר (או זנגביל) הוא בעצם שורש שנראה כמו יצור חייזרי ולרוב מייצר אסוציאציה שמתקשרת למטבחים אסיאתיים. לג'ינג'ר נוכחות מסיבית הן במושגים של ריח והן של טעם וכמעט בלתי אפשרי להתעלם ממנו. במתכונים רבים, הוא נוטה להשתלט על טעמים אחרים ולהכתיב את רוח המנה: חריפות, מתיקות, עפיצות, רעננות.


השימוש הנפוץ ביותר בג'ינג'ר הוא לצורך תיבול מאכלים, בעיקר כאלה שמגיעים מאסיה, אבל משתמשים בו לא מעט גם באפייה. העוגיות שאני מציעה לכם הן דוגמה נהדרת לכך. אם אתם לא מכירים ג'ינג'ר, חוששים ממנו או פשוט רוצים לרכוש טעם נוסף, אתם חייבים להכין את העוגיות האלה. הן רכות מבפנים אבל פריכות מבחוץ, מיוחדות מאוד ומעולות ליד כוס חלב או תה חם.

בתיאבון ונתראה כאן שוב ברביעי הבא.

מצרכים (בערך 40 עוגיות):
110 גרם חמאה רכה
400 גרם (3 כוסות פחות 2 כפות) קמח
115 גרם (1/2 כוס) סוכר חום כהה
2 כפיות אבקת אפייה
115 גרם (5 כפות גדושות) מולסה (דבשה) או סילאן
1 כפית ג'ינג'ר טרי
1 ביצה
1/2 כפית קינמון

לזיגוג (אופציונלי):
1 חלבון
100 גרם אבקת סוכר (שקית אחת)

אופן הכנה:
• מקלפים את הג'ינג'ר (עדיף עם כפית) ומגררים בפומפיה על החלק הדק עד שמתקבלת כמות של כפית.
• מקציפים בקערה חמאה רכה עם סוכר לתערובת בהירה ואוורירית.
• מוסיפים ביצה ומולסה וממשיכים להקציף. מוסיפים קינמון וג'ינג'ר.
• מנפים פנימה קמח ואבקת אפייה ומערבבים תחילה עם כף או מרית ואחרי זה בידיים על משטח עבודה מקומח עד שמתקבל בצק רך ונעים למגע. עוטפים את הבצק בניילון נצמד ומעבירים לחצי שעה למקרר או לרבע שעה למקפיא.
• בינתיים מכינים זיגוג (לא חובה, הוא מיועד אך ורק לצורכי קישוט): מערבבים בהדרגה, באמצעות מזלג, חלבון עם אבקת סוכר עד שמתקבלת תערובת סמיכה עם "שפיצים". אם רוצים אפשר לצבוע חלק מהזיגוג בעזרת צבעי מאכל.
• מחממים תנור ל-180 מעלות.
• מוציאים את הבצק מהמקרר או המקפיא, מחלקים לכמה חלקים ומרדדים על משטח עבודה מקומח לעובי של בערך ס"מ (את הבצק שלא עובדים איתו מחזירים למקרר).
• קורצים עוגיות בצורות שונות, מסדרים על תבנית מרופדת בנייר אפייה ומעבירים לתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות למשך 5-7 דקות מקסימום. העוגיות אמורות להשאר רכות כשמוציאים אותן מהתנור.
• מניחים בזהירות את העוגיות על רשת, מומלץ יחד עם נייר האפייה, מקשטים עם זיגוג או אבקת סוכר ומגישים.
• שומרים בכלי אטום כשבוע.

[caption id="attachment_12213" align="aligncenter" width="480"]צילום: אולגה טוכשר קורצים לכל צורה שאוהבים ואופים במשך 5 דקות. צילום: אולגה טוכשר[/caption]

הערות:
• ניתן להפחית מעט בכמות הסוכר כי המולסה עצמה מאוד מתוקה.
• ניתן להחליף סוכר חום בסוכר לבן. החום יתן לעוגיות צבע שחום יפה.
• רוצים לשדרג? הוסיפו לעוגיות תבלינים נוספים לפי הטעם - ציפורן, הל או אפילו טיפת צ'ילי חריף.

>> לעוד מתכונים מעולים הכנסו לבלוג של אולגה טוכשר - המרכיב הסודי