לחמניות עם בצל מקורמל וגבינת גרוייר של ארז קומרובסקי

מאת: raheli

ספר האפייה החדש של ארז קומרובסקי הוא לא פחות מסיפור אהבה - בין אוכל לאנשים ובין יצירתיות לפשטות. וגם: מתכון ללחמניות בצל

[caption id="attachment_13498" align="alignleft" width="277"]ספר-האפייה-של-קומרובסקי---כריכה תתכוננו להתמכר[/caption]

אחד התחביבים הגדולים שלי, שלא לומר אחת האובססיות, הוא לאסוף ספרי בישול ואפייה. מהארץ ומהעולם, בעברית ובאנגלית, וכן, גם ביוונית ורוסית. בזמן שרבים מעדיפים לקרוא ספר מתח לפני השינה, אני קוראת הקדמות של ספרי בישול, פוערת עיניים למראה תמונות של אוכל ומתרגשת ממתכון חדש שטרם יצא לי לנסות.

התחביב הזה, נשמע אולי נחמד וטעים אבל יש בו 2 חסרונות גדולים – מקום וקלוריות. תנסו לדמיין את הסלון שלכם עם תוספת של 150 ספרי בישול. צפוף אה? עכשיו תוסיפו לזה את העובדה שהסלון שלי לא גדול במיוחד ותקבלו בעיה. כדי לפתור אותה, החלטתי לפני כמה חודשים על פתרון השכירות. כדי להכניס דייר חדש לארון, שכן מהמדף למטה צריך לפנות את מקומו. כך יצא שכל המדפים מחולקים לפי סדרי עדיפויות, מהחשובים ביותר – אלה שלעולם לא יפנו את מקומם ועד אלה שאני מוכנה להקריב בשביל חבר חדש.

על הבעיה השנייה – קלוריות – אני לא באמת צריכה לפרט. נכון?

לפני שבועיים הגיע דייר חדש – ספר האפייה של ארז קומרובסקי (הוצאת כתר, 138 ש"ח). את ארז, שמפליא בהכנת מאפים (אבל לא רק) פגשתי בלי קשר לספר לפני כמה שבועות (על המפגש תוכלו לקרוא כאן). כבר אז הוא סיפר בהתרגשות על הבייבי החדש ואני נותרתי מסוקרנת וחסרת סבלנות. ואכן, היה שווה לחכות – כגודל הציפייה גודל השמחה (תסלח לי חכם סיני עתיק ששיניתי לך את הפתגם).

הספר החדש הוא בראש ובראשונה ספר אהבה שובב שנותן לקומרובסקי את הבמה לשחק ולהשתולל. יש בו חיבור אמוציונאלי לאדמה ולקמח, לפשטות וליצירתיות. תוכלו למצוא בו שילובי עולמות כמו לחם המקלובה שטומן בתוכו את סיפור המטבח הפלסטיני-ישראלי, קובנה עם כרישה ובצל ירוק ששוברת מוסכמות ולחמניות פלאפל שמחביאות בכל ביס את טעמה של הארץ וריחו המענג של הרחוב.

לצד אלה תמצאו בו גם מתכוני בסיס שילכו איתכם עוד שנים ארוכות – בגט מקמח מלא, לחם שיפון רוסי ולחוח מהמטבח התימני. אם כי חייבים לציין כי מתכוני הבסיס הם בגדר מיעוט ולא מהווים את לב ליבו של הספר.

אם נחזור לרגע ל-2 הבעיות הגדולות שלי (מקום וקלוריות) הרי שהספר הזה העצים אותן יותר. כבר אחרי שבוע הוא התווסף לשורה הראשונה בארון וגרם לי להוציא דייר נוסטלגי ועל הדרך שלח אותי שוב ושוב למטבח, להכין מאפים שמעלים חיוך על הפנים ושמחה בבטן.

ו-2 קטנות לפי שאני שולחת אתכם להכין את הלחמניות:
• נקודה לשבח – על העיצוב הנקי והאסתטי (KONIAK DESIGN) שלא גונב את הפוקוס מהתמונות אלה משלים אותן. וצילומי התמונות המרהיבים של ארז בן-שחר שלא חוטאים באובר סטיילינג (נורית קריב) כפי שנהוג לאחרונה בלא מעט ספרי בישול. הספונטניות ותפיסת הרגע, כפי שמשתקפים מהתמונות, הם לא פחות ממלאכת מחשבת שהיא אמנות.

• ואם בצילומים עסקינן, הבעיה היחידה שלי עם הספר היא העובדה שלא לכל מתכון צורפה תמונה. כך למשל יצא שרציתי להכין את ה"סוכריות מבצק ירוק במילוי עוף" ולא יכולתי לדמיין במה מדובר. זה בסדר כשלא מצרפים תמונה של חלה אבל לצד מנות יצירתיות ולא מוכרות זה מתבקש.

לחמניות בצל מקורמל וגבינת גרוייר


ההשראה ללחמניות האלה באה לי מהביאלי, אותו מאפה יהודי דמוי בייגל אבל דק יותר (עם בצל מטוגן ופרג במקום החור של הבייגל), שהתגלגל לניו יורק יחד עם יהודי ביאליסטוק בראשית המאה העשרים. פעם העמקתי מאוד במתכון הזה. המאפה הנוכחי כבר רחוק ממנו מרחק רב, אבל נושא עדיין שמץ מריחו.

מצרכים (לכ-30 לחמניות):
2 כפות שמן זית
700 גרם בצל פרוס
1/2 כף סוכר חום
500 גרם קמח לחם
20 גרם שמרים טריים
1 ביצה
10 גרם (2 כפיות) מלח
30 גרם (3 כפות) סוכר
90 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
200-180 מ"ל מים
200 גרם גבינת גרוייר, חתוכה ל-30 קוביות

וגם:
1 ביצה טרופה עם מעט מים להברשת הבצק
1/2 כוס פרג שלם

הכנת הבצל המקורמל:
יוצקים את שמן הזית לסיר ומוסיפים את הבצל הפרוס. מתחילים לטגן על להבה נמוכה ומדי פעם מערבבים. מוסיפים את הסוכר, מערבבים היטב וממשיכים לבשל עד שהבצל מתרכך לגמרי וצבעו זהוב יפה, כ-15 דקות. מקררים היטב.

הכנת הבצק:
מנפים את הקמח לקערה, מפוררים לתוכו את השמרים הקמח ומערבבים. מוסיפים את הביצה, המלח, הסוכר והחמאה. מוסיפים את המים ולשים 7 דקות, עד שמתקבל בצק רך אבל לא דביק. מוסיפים את הבצל המקורמל ולשים דקה נוספת. מעבירים את הבצק לקערה נקייה ומשומנת מעט, מכסים את הקערה ומתפיחים כ-45 דקות, או עד שהבצק מכפיל את נפחו.

עיצוב ותפיחה שנייה:
מוציאים את האוויר מהבצק ומחלקים אותו ל-30 חלקים. מכדררים כל חלק לכדור. תוחבים לתוך כל כדור קוביית גבינה וסוגרים את הכדור מעליה. מניחים את הכדורים על גיליון נייר אפייה. מכסים ומניחים לתפיחה כחצי שעה.

אפייה:
בינתיים מחממים את התנור ל-200 מעלות עם תבנית או אבן אפייה בשליש התחתון שלו ותבנית קטנה על רצפת התנור. מורחים את הלחמניות בביצה הטרופה ומפזרים עליהן את הפרג. מכניסים את הלחמניות יחד עם נייר האפייה שעליו הן מונחות לתבנית האפייה שבמרכז התנור (או מחליקים אותן על האבן). יוצקים חצי כוס מים לתבנית שבתחתית התנור וסוגרים את הדלת. אופים 25-20 דקות.

• זמן תפיחה כולל: כ-1/4 1 שעות

צילום: ארז בן שחר
סטיילינג: נורית קריב

>> הצטרפו לקהילה שלנו בפייסבוק

מחפשים עוד מתכונים למאפים מעולים? נסו את אלה:
פוקצ'ה עם עגבניות וזיתים
בורקס פילו במילוי תרד וגבינות
לחמניות במילוי טונה