מדריך - איך להתאים יין לאוכל

מאת: foodpage-team

איזה יין מתאים לעוף בלימון ואיך יודעים מתי לבחור ביין אדום או לבן. כמה כללים פשוטים שילמדו אתכם איך להתאים יין לאוכל שבישלתם

כאשר רוצים להתאים אוכל ליין לא צריך להתחיל ללמוד מערכת מדעית מורכבת. גם לא צריך להבין בפיזיקה גרעינית כדי לדעת לבחור ביין הנכון שישפר את מנת האוכל המוגשת על השולחן.

מספר הנחיות פשוטות יעזרו לכם לזווג באופן מוצלח בין סוג היין לסוג המנה שעל השולחן.

כמובן, שדי מהנה לנסות ולהתמקצע תוך כדי התנסות עצמית. וכאשר רוכשים את הניסיון, אפשר בעצם ליצור לבד התאמות מרהיבות שישפרו באופן דרמטי גם את המנה וגם את היין. אבל, את המאמץ המיוחד הזה, עדיף לשמור לאירועים מיוחדים.

רוב הזמן, במשך הארוחה, אנחנו נוהגים ללגום לגימות קטנות מכוסית היין, לפני ואחרי אכילת המנה. ואין ספק שישנה העדפה, בדרך כלל, להקדיש הרבה יותר זמן לשיחה מעניינת עם האורחים מאשר לנתח את הזיווג וההתאמה של היין לאוכל.

יחד עם זאת, ישנם 3 כללים פשוטים למדי אבל חשובים ביותר שמשחקים תפקיד עיקרי בזיווג שבין יין ואוכל, והם יכולים לסייע לכם בהתאמה הנכונה:

1. שתו ואכלו מה שאתם אוהבים
בחרו ביין שאותו הייתם רוצים לשתות בלי קשר לארוחה, ולא ביין שמיוצר בסגנון שאינכם אוהבים, אבל אתם מקווים שישפר את הארוחה. בדרך זו, גם אם הזיווג בין היין לאוכל לא יהיה מושלם, עדיין תוכלו ליהנות מסוג של יין שאתם אוהבים. ובמקרה הגרוע ביותר, ייתכן שתזדקקו ללגימה של מים או לביס מהלחם, בין אכילת המנה ללגימת היין. הדבר נכון גם באשר למזון: אחרי הכול, אם אתם נרתעים מאכילה של מנת כבד, אין יין על פני האדמה שיתאים עבורכם לאכילת הכבד הזה.

2. חפשו איזון
קחו בחשבון את הכבדות והעושר שמאפיינים גם את האוכל וגם את היין. היין והמנה צריכים להיות שותפים שווים, כאשר אף אחד מהם אינו מכריע את השני. אם אתם מאזנים בין היין לאוכל על ידי בחינת כובד המזון או כובד היין, אתם מעלים באופן דרמטי את הסיכויים שהזיווג אכן יהיה מוצלח. זהו הסוד שעומד מאחורי התאמות קלאסיות רבות בין סוג היין לאוכל.

החיפוש אחר האיזון כולל שימוש באינסטינקטים שלכם. מזון כבד דורש יין כבד ועשיר. למשל, יין קברנה סוביניון משלים מנה של טלה בגריל, כי שניהם איתנים במידה שווה. אבל מנה שכזאת תתגבר ותרמוס בקלות יין לבן צלול. בניגוד לכך, יין לבן מסוג סוביניון בלאן או שרדונה ללא עץ, יכול לשטוף בקלות את טעמו של דג מבושל, כי גם מנת הדג וגם סוג היין שווים מבחינת העידון שלהם.

איך אתם יכולים לקבוע את מידת הכובד? ובכן, לגבי המזון - שומן - כולל השומן שנובע משיטת הבישול ומהרוטב – הוא התורם העיקרי לכבדות (שימו לב כיצד סלט שמתובל ברוטב שמכיל גבינה שמנה, מרגיש הרבה יותר כבד מאשר סלט שמתובל בחומץ הדרים, ממש כמו עוף מטוגן לעומת עוף מבושל). לגבי היין, אתם יכולים לקבל רמזים מרמת הצבע, מזן הענבים ומרמת האלכוהול, ולהוסיף גם את המידע על טכניקות ייצור היין והאקלים באזור בו נוצר (יינות עם פחות מ-12% אלכוהול, נוטים להיות בעלי גוף בהיר יותר. ויינות עם יותר מ-14% אלכוהול הם כבדים יותר).

3. התאימו את היין לאלמנטים הבולטים בצלחת
זיהוי של האלמנט הדומיננטי בצלחת הוא קריטי לזיווג מושלם בין יין למנה. לעיתים קרובות האלמנט הוא הרוטב, התבלינים או שיטת הבישול, ולאו דווקא מרכיב המזון העיקרי שמונח בצלחת. למשל, אם נבחן שתי מנות עוף שונות: הראשונה, עוף מושחם ברוטב שמורכב מיין כהה ופטריות, לעומת חזה עוף מבושל ברוטב קרמי של לימון. הטעם הארצי והקרמלי של העוף הראשון יטה את הבחירה לכיוון של יין אדום רך וגמיש, בעוד שהטעמים הפשוטים, הלימוניים של העוף השני ידרשו את הטריות שמאפיינת את היין הלבן.

ולמרות הכל, קחו בחשבון שיש מעט מאוד זיווגים שהם באמת מדהימים כשמדובר על התאמת סוג היין לאוכל, בדיוק כפי שיש מעט מאוד זיווגים שהם פשוט נוראיים. בשיעור לא מועט של המקרים היין והאוכל מדגישים את הטעמים זה של זה, והטעם של כל אחד מהם משתפר כתוצאה מכך. כלומר, בחירה טובה ונכונה של יין תשפר את טעמה של המנה כולה.

המאמר באדיבות יקב רמת הגולן.