חלומות מתגשמים או: מתכון לעוגת שוקולד עם סוכריות מתוך הספר המתוק

מאת: raheli

איזה ספר בישול הן הכי אוהבות ומה הן ממליצות לבלוגר המתחיל. ראיון עם נטלי לוין ואפרת ליכטנשטט - הקוסמות מאחורי "הספר המתוק". וגם מתכון לעוגת שוקולד עם סוכריות

סטריפ משהו טעים
לפני שנה בערך, קפצנו אני ונטלי (הלו היא עוגיו.נט) לשדרות יהודית בתל אביב. אני כבר אחזור לבוקר ההוא, אבל אקדים ואספר לכם שאת נטלי אני מכירה כבר כמה שנים.

חוץ מהבלוג שלה, שאותו אני פוקדת כמעט כל יום, יצא לי ולה לעבוד ביחד ב-nana10. אני זוכרת שהייתי קצת סקפטית כשהיא הגיעה, בכל זאת, חיפשתי למדור האוכל מישהו רעב להצלחה, כזה שיהיה מוכן לעבוד קשה ויצליח להתמודד עם הקרציתיות שלי, והיא? היא כבר הייתה סטאר לא קטן בתחום.

[caption id="attachment_23513" align="alignleft" width="230"] הספר המתוק. להשיג בחנויות הספרים[/caption]

אחרי שבוע נעלמו כל ההיסוסים. נטלי לא רק התגלתה כאחד האנשים עם מוסר העבודה הגבוה ביותר, אלא שמיום ליום הפכנו לחברות. מיום ליום למדתי להכיר ולהעריך יותר את התכונות שבזכותן הבלוג שלה הפך לפופולרי, הכתבות שלה כיכבו והספר שלה ושל אפרת – הספר המתוק (הוצאת כתר) - הפך למגה להיט.

אה, רגע, איך הגעתי כבר לספר? בכלל התכוונתי לספר לכם על הבוקר ההוא בתל אביב.

אז כן, נפגשנו לפני שנה בתל אביב, בחנות ממתקים ואביזרי מטבח, אליה הגענו כדי לרכוש דברים צבעוניים לקראת יום האפייה המשותף שלנו. כשיצאנו מהחנות, בעודנו פוסעות לרכב, מנסות להחזיק את השקיות בלי לתלוש איזה אצבע או יד שלמה, היא זרקה לאויר "אני ואפרת חשבנו להוציא ספר מתוקים".

כן! זה גאוני! (באמת אמרתי את זה עם סימני קריאה, שזה אומר בפועל – קול צווחני ורקיעת רגליים).

מאז אותו בוקר היא ואפרת (הקוסמת מאחורי הבלוג "אז מה את עושה כל היום") לא נחו לרגע. הן הגו רעיונות למתכונים, הכינו עוגות ועוגיות, צילמו, עיצבו, טעמו ושוב הכינו ובדקו. ובעיקר עשו את זה בשקט בשקט, הסוד הקטן-גדול שלהן.

הייתי שם איתן מאחורי הקלעים, מנסה להבין איך מכילים את ההתרגשות הזאת שהן חוות – הגשמת חלום שהפכה ברגע אחד למציאות.

זאת הייתה גם הזדמנות מדהימה להכיר יותר את אפרת, שהמילה הראשונה שעולה לי לראש לגביה, טוב נו, בעצם 2 מילים, זה כשרון אדיר.

חוץ מזה שהיא צילמה את כל הספר והוסיפה כל כך הרבה אור וחיים למתכונים, היא גם עיצבה אותו ובאופן כללי חוללה פלאים בדפים. ולא, זה לא פשוט להעביר מסר, חוויה, טעם וריח בעמוד אחד שמתחיל את דרכו בצבע לבן. וכן, למקרה שאתם תוהים, הבית שלה באמת שטוף אור ומעוצב בטוב טעם כמו התמונות בספר. הכי מרתה סטיוארט הישראלית (והסופר אצילית).

נכון, אני לא ממש אוביקטיבית, פרט לעובדה שאני מאוד אוהבת ומעריכה את שתיהן וגם היה לי את העונג לערוך את הספר שלהן, אני באמת חושבת שמדובר באחד הספרים הכי מקיפים, איכותיים ומלאים בהשראה שאני מכירה. ויעידו על כך אלפי הגולשים שקנו אותו באתר של הוצאת כתר ובזכותם אזלה כל המהדורה הראשונה עוד בטרם יצא הספר לחנויות.

ככה זה נראה מאחורי הקלעים - נטלי ואפרת מסדרות את הביסקוטי רגע לפני הצילום. אני אגב, ממש מאחוריהן, מחסלת את הקופסה עם הביקוסטי שנשארו מחוץ לפריים


אז מה תמצאו בספר? מתכונים קלים ופשוטים, כמו עוגיות שוקולד צ'יפס ואגוזי לוז, קאפקייקס מייפל ולחמניות עם שוקולד לבן. לצד אלו מככבים גם מתכונים מאתגרים וחגיגיים - נסו את עוגת היער השחור ועוגת סנט אונורה, כשהמשותף לכולם הוא הדיוק וההצלחה שנוחל כל מתכון ומתכון, גם מבחינת הטעם וגם מבחינת הרושם והיופי. וכמובן, לצד כל מתכון תגלו גם תמונה מפתה שצולמה שנייה לפני שהקינוח התחסל. כן, אתם מבינים נכון, את כל העוגיות והעוגות בספר אכלו כמה מאושרים שזכו בתענוג (אמיר, אני מקנאה!).

קטנה לפני סיום – אם יש משהו שלמדתי משתי הבחורות המוכשרות האלה, חוץ מלאהוב טארט לימון ועוגיות שיבולת שועל, זה שחלומות נועדו כדי להגשים אותם. לא מחר, לא בשנה הבאה, היום. כל מה שצריך זה לעשות את הצעד הראשון ולא לפחד להמשיך ללכת. בסוף יחכה לכם אור גדול והמון רגעים מתוקים.

[divider]

ועכשיו - אני מעבירה את השרביט לנטלי ואפרת שבשבוע שעבר הקשתי ושאלתי אותן כמה שאלות (קרציה כבר אמרתי?) שמאוד רציתי לדעת ואני בטוחה שגם אתם.

מאחורי הקלעים - נטלי מוזגת את הסירופ, אפרת מחכה לרגע הנכון כדי לצלם ואני ממתינה בסבלנות לרגע החשוב ביותר - לטעום!



מה הריח האהוב עליך ביותר?


נטלי: אני ממש אוהבת ריח של קינמון ובכלל של תבלינים באפייה. בכל פעם שאני אופה עוגה שיש בה קינמון, הריח שמתפזר בבית נותן תחושה כל כך נעימה ומשכרת, וזה מיד עושה מצב רוח טוב.
אפרת: הריח האהוב עלי: ריח של עוגת שוקולד בתנור או תפוחים או שוקולד. לא יודעת!

אם היו מבקשים ממך להשאיר רק 5 ספרי בישול/אפייה, איזה היית משאירה?


נטלי: וואו, זו שאלה ממש קשה. למרות זאת עברתי על עשרות הספרים שיש לי בבית והגעתי למסקנה שה-5 שאני לא מוכנה לותר עליהם הם: (1) Bouchon Bakery - ספר אפייה מרהיב ביופיו שאני תמיד אוהבת לדפדף בו ולקבל השראה. (2) ספר האקליירים של כריסטוף אדם - ספר שהוא פשוט אמנות לשמה, יותר מאוכל, ומשלב צילומים עוצרי נשימה עם עשרות סוגים של אקליירים בטעמים מטורפים לגמרי. (3) Baking and Pastryשל ה-CIA (The Culinary Institute of America) - התנ"ך והבסיס לכל מי שאוהב לאפות בבית. ספר עצום שכולו מתכונים וטיפים מהבסיס ועד לרמה מתקדמת מאוד. (4) ספר המתכונים של אורנה ואלה - ספר הבישול הכי טוב שנכתב בארץ לטעמי. ערוך בצורה מצוינת והמתכונים בו מדויקים להפליא. (5) Pastries של פייר ארמה - ספר מאוד מקצועי, עם מתכונים מורכבים במיוחד ורעיונות משגעים לשילובי טעמים שבחיים לא הייתי חושבת עליהם.
אפרת: זה קל. (1) אוטולנגי - ספר המתכונים (2) ביסים (3) ג'יימי אוליבר - השף העירום (4) סמיט'ן קיטשן (5) הקאפקייקס של מרתה סטיוארט :)

אם לא היית בשלנית/אופה במה היית עובדת?


נטלי: ככל הנראה הייתי ממשיכה לעסוק במוסיקה וממשיכה לשיר בצורה מקצועית.
אפרת: גם היום אני מעצבת גרפית וצלמת

מה האוכל או חומר גלם שאת יכולה לאכול כל יום ולעולם לא ימאס לך ממנו?


נטלי: בקינוחים - כל דבר עם קפה, פיסטוק, לימון או תותים. בבישולים - כל דבר עם תפוחי אדמה, אפונה או עדשים. חוץ מזה - לחם וחמאה. תמיד.
אפרת: לחם עם חמאה. ואורז. וחמאת בוטנים!

מה הדבר הכי מוזר/מיוחד שיצא לך לאכול?


נטלי: הקינוח הכי מיוחד שאכלתי הוא קינוח בפטיסרי שנקרא Les Fées Pâtissières בפריז. מדובר במעין מרשמלו תות בצבע ורוד-עז עם מילוי קרם תותים הכי טרי בעולם וקרם וניל. למרשמלו עצמו היה מרקם שטרם נתקלתי בו, וזהו ללא ספק אחד הקינוחים היותר מפתיעים, טעימים ומומלצים לטעמי.
אפרת: לפני הרבה זמן גל מהבלוג "פתיתים" פרסם מתכון לחביתה עם בננה ופטרוזיליה. זה היה כל כך מוזר שהייתי חייבת לנסות מיד. כמובן שלא התאכזבתי! זה ממש ממש טעים ומיוחד – מומלץ.

2 מסעדות/בתי קפה שאנשים לא מכירים והיית רוצה שיכירו


נטלי: דדה - מסעדה גרוזינית שאני מאוד אוהבת בגבעתיים. יש שם אווירה מאוד ביתית והאוכל טרי וטעים. אני מאוד אוהבת את המאפים והתבשילים השונים שלהם. חמארה - אמנם יש לי קשר אישי לבעלים של המקום ברחובות (קרובי משפחה), אבל מדובר במקום באמת מוצלח, עם אווירה מעולה בשעות הערב ואוכל טעים ויצירתי שהולך מעולה לצד אלכוהול.
אפרת: כל מי שמגיע לירושלים צריך לבקר ב"שרגא קפה" - הסנדוויצ'ים הכי שווים בארץ. נראה לי שדווקא כן מכירים אבל חייבת לציין שהאוכל והאווירה ב"גדרה 26" בתל אביב פשוט נפלאים. מקום שאנחנו חוזרים אליו שוב ושוב.

פינת הפרגון - 2 בלוגים שאת ממש אוהבת או 2 חדשים שאת רוצה שיכירו


נטלי: הברור מאליו הוא כמובן הבלוג של אפרת, אליו אני מכורה כבר כמה שנים, והוא אחד הטובים ביותר בארץ לטעמי - מצולם וכתוב בצורה נפלאה. חוץ ממנו, הנה 2 חדשים יחסית שאני מאוד אוהבת ומעריכה: פצפוצים - המתוקים שנועם מכין תמיד נראים כל כך טוב, הוא כותב מקסים ובצורה שנונה במיוחד, ומצלם נהדר. תענוג של בלוג! בלוג מתוק - דביר הלכה ללמוד קונדיטוריה בקורדון בלו בפריז ותיעדה כל שיעור ושיעור. מעבר להנאה שבקריאה (שלא פעם מלווית בקנאה עזה), היא גם עשתה סטאז' מעורר השראה אצל פייר ארמה!
אפרת: הבלוג שירה אכילה הוא אחד הנפלאים לדעתי ואני ממש מתמוגגת מהצילומים, השירים והטקסטים המדוייקים של יובל. הבלוג Mint n berry שייך ללירון מקליי שכשרון הצילום שלה הוא נדיר ומרגש, ולא לפספס את הסרטונים המקסימים שיש לה בבלוג.

איזה מטבח את הכי אוהבת?


נטלי: האמת שזה מאוד משתנה ותלוי אצלי במצב הרוח, אבל באופן עקרוני אני אוהבת מנות קלילות עם שילובי טעמים שעושים הפתעה בפה, ולכן הבחירה האוטומטית שלי היא מטבח תאילנדי, מקסיקני או סיני. למרות זאת, אני גם מאוד אוהבת את המטבח הצרפתי והאיטלקי על סוגיהם השונים.
אפרת:ה מטבח האיטלקי הוא גאוני ומצליח לגרום לאוכל הכי יומיומי להגיע לרמות מעלפות. והמטבח האסייתי הוא הכי כיפי ועושה לי מצב רוח טוב

הקינוח או המנה הכי טעימה שיצא לך לאכול במסעדה


נטלי: הקינוח הכי טעים בארץ לדעתי הוא קרם ברולה מקדמיה במסעדת מול ים בנמל תל אביב. זה קינוח יפהפה, מינימליסטי מאוד בסידור על הצלחת, אבל כבר בביס הראשון הוא מדהים-מדהים-מדהים, וללא ספק משהו שאני מסוגלת לחזור עליו שוב ושוב כקינוח לכל ארוחה באשר היא.
אפרת: לא סגורה בדיוק על מנה - אבל הארוחה הכי מרגשת ומדהימה שאכלתי לאחרונה הייתה במסעדת פופינה.

טיפ לבלוגר המתחיל - מה כדאי ולא כדאי לעשות כשפותחים בלוג אוכל


נטלי: למצוא את הקול הייחודי שלך, לנסות ליצור דברים חדשים וליצור אדפטציות מעניינות למתכונים קלאסיים. אני גם מאמינה גדולה בעקביות ולכן לטעמי חשוב להקפיד לפרסם לפחות פעם בשבוע-שבועיים כדי לשמור על קשר ישיר עם קהל הקוראים, וכמובן לענות לשאלות בתגובות וליצור קהילה רצינית של עוקבים.
אפרת: לצלם באור יום! לקנות מצלמה טובה ולהתחיל להתנסות בצילום. לעבוד קשה ועם אהבה - וזה מצליח.

עוד הצצה קטנה אל מאחורי הקלעים


ואחרי כל המילים האלה, התיאורים המפתים והתמונות המגרות, הגיע הזמן גם למתכון מתוך הספר. המתכון לא רק מצליח לעלות חיוך על הפנים אלא גם מזכיר ימי הולדת של פעם - כשהתמימות רקדה יד ביד עם האושר והמתיקות.



עוגת יום הולדת שמח


תבנית מרובעת בגודל 20*30 ס"מ (פרווה)

לעוגה:
4 ביצים
350 גרם (כוס ו-3/4) סוכר
250 מ"ל (כוס ורבע) שמן
400 מ"ל קרם קוקוס
150 מ"ל מים
קורט מלח
1 כפית תמצית וניל אמיתית
100 גרם (1/3 כוס + 2 כפות) קקאו
280 גרם (2 כוסות) קמח
2 כפיות אבקת אפייה

ציפוי שוקולד:
150 גרם שוקולד מריר
200 מ"ל (1/2 פחית) קרם קוקוס
סוכריות צבעוניות לקישוט

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-170 מעלות ומשמנים תבנית אפייה.
2. בקערה גדולה מערבבים במטרפה ביצים, סוכר, שמן, קרם קוקוס, מים, מלח ווניל עד שמתקבלת תערובת אחידה.
3. מנפים פנימה קקאו, קמח ואבקת אפייה וטורפים רק עד שמתקבלת בלילה אחידה.
4. יוצקים את הבלילה לתוך התבנית ואופים במשך 40-50 דקות או עד שקיסם המוחדר למרכז העוגה יוצא עם פירורים לחים.

ציפוי שוקולד: קוצצים את השוקולד ומניחים בקערה קטנה. מוסיפים לקערה קרם קוקוס וממיסים יחד במיקרוגל בפולסים של 30 שניות, תוך ערבוב בין הפעלה להפעלה, עד שהתערובת אחידה וכל השוקולד נמס. יוצקים את ציפוי השוקולד על גבי העוגה המוכנה ומיישרים. מצננים את העוגה במקרר עד שהיא מתייצבת. לפני ההגשה מקשטים בסוכריות צבעוניות. שומרים את העוגה בקופסה סגורה במקרר עד 5 ימים, ומומלץ להגישה בטמפרטורת החדר.

הערות: אפשר לאפות את העוגה בתבנית עגולה בקוטר 26-28 ס"מ. לגרסה חלבית: המירו את קרם הקוקוס שבעוגה בשמנת חמוצה, ובציפוי המירו אותו בשמנת מתוקה.

הכוכבת החדשה במטבח שלכם - עוגת שוקולד שעושה שמח. צילום: אפרת ליכטנשטט


הספר המתוק (הוצאת כתר)
216 עמודים
78 מתכונים
כשר
להשיג בחנויות הספרים