עוגת טריקולד חגיגית

מאת: raheli

מבחוץ היא נראת תמימה וצנועה, אבל אחרי שחותכים אותה מגלים בתוכה הפתעה. מתכון לעוגת טריקולד מיוחדת שקוצרת אינספור מחמאות

סטריפ משהו טעים
יש אנשים שאני קובעת איתם חודש מראש, מעדכנת את הפגישה שלנו ביומן, מתכננת כמה זמן זה יקח ומה להביא, ומתזכרת את עצמי 3 פעמים כדי לא לשכוח להגיע.

ויש את נטלי. הפגישות איתה תמיד ספונטניות, תמיד מתחילות בצ'אט בפייסבוק, משם לשיחת טלפון ארוכה שמתחילה בבליל של מילים ומחשבות ומסתיימת בהחלטה להפגש כמה שעות אחר כך, או מקסימום יום אחרי.

בוקר האפייה האחרון שלנו היה אחד מאותן פגישות ספונטניות.

ערב לפני החלטנו שנפגש להכין 2 עוגות לפסח. העלנו רעיונות, זרקנו לאוויר אינספור חומרי גלם, בנינו בראש פנטזיות של מרקמים וצורות ובעיקר תהינו איזה טעמים יעבדו הכי טוב ואיזה קינוחים אנשים ירצו להכין (ואנחנו נרצה לחסל).

אחרי שעה של סיעור מוחות החלטנו ללכת על 2 עוגות, שכל אחת היא סוג של קלאסיקה פופולרית. אני בחרתי להכין טריקולד מ-3 סוגי מוס שוקולד ונטלי בחרה להכין עוגה סופר מבוקשת, וממש ממש טעימה, שנקראת שוויצריה הקטנה שהיא שילוב בין מרנג פקאנים, מוס מסקרפונה, קראנץ שוקולד מריר ומוס שוקולד לבן (לינק למתכון בסוף הפוסט).

אם להודות על האמת, כמעט ולא יצא לי לאכול עוגת טריקולד בחיי. בבית תמיד העדפתי להתרחק מהכנה של עוגות מוס ובמסעדות העוגה הזאת הייתה מעט כבדה לי אחרי ארוחה גדולה ומשביעה.

מצד שני, ידעתי שאפשר יהיה לקחת את הרעיון הכללי של העוגה ולהפוך אותה למעט יותר מאוזנת וקצת יותר מיוחדת.

כדי לעשות את זה, התווספו לעוגה 2 שכבות של רולדה, לא מאוד מתוקה, שגם יוצרת הפרדה בין הצבעים אבל גם מאזנת את המתיקות והמרקם. וכדי להוסיף עוד יופי וגם אפקט מפתיע, בכל זאת מדובר בארוחת ליל סדר חגיגית, שכבת מוס שוקולד החלב זולפה לתוך תבנית שקעים קטנים שיצרו חצאי כדורים, אלה הוחבאו בתוך העוגה כדי לקבל מראה מיוחד בעת החיתוך.

DSC_0688-600ככה זה נראה לפני שהכדורים כוסו במוס שוקולד לבן. צילום: רחלי קרוט


אני לא אלאה אתכם בחששות שלי שהעוגה לא תצא כמו שדמיינתי, וגם לא בשעות הארוכות בהן תהיתי איך לקשט את חלקה העליון, מה שכן אספר לכם, שלמרות שעיגולי השוקולד למעלה נראים כמו משימה בלתי אפשרית, מדובר בעצם בהכנה ממש ממש פשוטה. רק ממיסים שוקולד, משטחים על נייר אפייה ומקררים. 10 דקות אחר כך כבר ניתן לקרוץ מדף השוקולד עיגולים או כל צורה אחרת שתרצו לקשט איתה את העוגה. באמת שהכי פשוט אבל גם הכי מרשים וקוצר מחמאות.

ובנימה אופטימית זו, מאחלת לכם חג אביב שמח. תהנו ממזג האויר המדהים שבחוץ, מחברת האנשים שאתם אוהבים ובעיקר תחייכו, אומרים שזה עושה טוב לעור הפנים ומבריק את העיניים :)

_MG_9634-600-3
מבחוץ היא נראת כמו עוגה שמשלבת 2 סוגי מוס, אבל אחרי החיתוך יתגלו כיפות שוקולד ורולדה נהדרת. צילום: רחלי קרוט



עוגת טריקולד מפתיעה ומיוחדת


-- המתכון מספיק לפורמה מלבנית בגודל 30X10 ס"מ גובה 6 ס"מ (עדיף לשים מסביב שקף לחילוץ נוח יותר) + 3-4 קינוחי כוסות. ניתן להכין גם ברינג בגודל 20 --

מצרכים למוס שוקולד חלב:
1 גרם ג'לטין + 5 מ"ל מים
150 גרם שוקולד חלב
85 מ"ל חלב
חלמון
200 מ"ל שמנת מתוקה

מצרכים להכנת רולדת שוקולד:
3 ביצים
1/2 כפית תמצית וניל
75 גרם סוכר
60 גרם קקאו
8 גרם קורנפלור

מצרכים למוס שוקולד מריר:
1 גרם ג'לטין + 5 מ"ל מים
150 גרם שוקולד מריר, שבור לקוביות
85 מ"ל חלב
חלמון
10 גרם סוכר
175 מ"ל שמנת מתוקה

מצרכים למוס שוקולד לבן:
3 גרם ג'לטין + 15 מ"ל מים
200 גרם שוקולד לבן
120 מ"ל חלב
1/2 כפית תמצית וניל
חלמון
250 מ"ל שמנת מתוקה

אופן הכנה:
1. מתחילים בהכנת כיפות מוס שוקולד חלב: ממיסים בקערה את השוקולד, בפולסים של 30 שניות במיקרו, עד שהשוקולד נמס לגמרי. מניחים בצד.
2. בקערה קטנה מערבבים את הג'לטין עם המים וממתינים עד שהג'לטין יספוג את המים. בערך 10 דקות.
3. מרתיחים בסיר קטן את החלב ובקערה נפרדת טורפים מעט את החלמון.
4. מעבירים חצי מכמות החלב שרתח לחלמון וטורפים היטב בכל זמן המזיגה כדי שהחלמון לא יתבשל ותיווצר חביתה. מעבירים את החלמון עם החלב בחזרה לסיר עם החלב שנותר בסיר ומבשלים על אש קטנה, תוך כדי ערבוב תמידי עם לקקן עד שהנוזל מסמיך ומגיע ל-82 מעלות. מורידים מהאש.
5. ממיסים במיקרו, במשך 5 שניות, את הג'לטין שהתקשה ומוסיפים לתערובת החלב והחלמון. מערבבים היטב.
6. מסננים את הקרם שנוצר מעל השוקולד המומס ומערבבים עד שנוצר קרם שוקולד מבריק. מניחים בצד לכמה דקות כדי שהקרם לא יהיה חם מדי ויימס במגע עם הקצפת.
7. מקציפים את השמנת עד שנוצרת קצפת רכה ומעבירים 1/3 ממנה לקרם השוקולד. מערבבים.
8. מוסיפים את יתרת הקצפת ומקפלים בעדינות עד שנוצר מוס חלק.
9. מעבירים את המוס לתבנית שקעים של חצאי כדורים (ניתן להכניס בתבנית אינגליש קייק 2 כיפות מוס לרוחב, כמו בתמונה, או אחד גדול יותר בשורה באמצע) ומקפיאים.
10. מכינים את הרולדה: מחממים תנור ל-160 מעלות.
11. מקציפים במיקסר, במהירות גבוהה, ביצים, וניל וסוכר עד שנוצרת קציפה אוורירית ותפוחה מאוד בצבע בהיר (בערך 6-8 דקות). מנפים לתוכה קקאו וקורנפלור ומקפלים בעדינות עד שהתערובת אחידה.
12. משטחים את התערובת על תבנית תנור, עם נייר אפייה משומן בספריי שמן, עד לגובה של ס"מ ואופים במשך 5 דקות בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות. מניחים בצד עד שהרולדה תתקרר (עדיף כמה דקות במקרר – זה יקל עליכם לשחרר אותה מהתבנית).
13. כשכיפות מוס השוקולד במקפיא קפאו לגמרי, זה לוקח בערך שעתיים-שלוש, מכינים מוס שוקולד מריר בדיוק באותו אופן כמו מוס שוקולד החלב בשלבים 1-8 רק שימו לב להוסיף את הסוכר שבמצרכים לחלמונים כשאתם טורפים אותם בקערה לפני הוספת החלב. מעבירים את המוס שהכנתם לקערה ומכינים בנוסף מוס שוקולד לבן בדיוק באותו אופן. מניחים גם אותו בצד.
14. מרכיבים את העוגה: קורצים מהרולדה 2 מלבנים בגודל תבנית האינגליש קייק שלכם (פשוט מניחים אותה הפוך על הרולדה וחותכים מסביב).
15. מניחים בתוך התבנית שכבה ראשונה של רולדת שוקולד, מעליה מניחים מוס שוקולד מריר משטחים. מניחים מעל עוד שכבת רולדה ומעליה, בצורה חופפת (ראו תמונה) מניחים כדורי מוס שוקולד חלב שהקפאתם עוד קודם.
16. שופכים מעל הכדורים הקפואים מוס שוקולד לבן ומיישרים. מקפיאים במשך שעתיים לפחות (אפשר עד חודש). לפני שרוצים להגיש, מעבירים למקרר לשעה לפחות כדי שהמוס יתרכך ולא יהיה קפוא.

17. אופציות לקישוט: מכינים גנאש שוקולד מ-50 גרם שוקולד מריר ו-50 גרם שמנת מתוקה (מומסים ביחד) ושופכים מעל למוס הלבן שכבר קפא. כדי ליצור עיגולי שוקולד כמו בתמונה, ממיסים 100 גרם שוקולד חלב, בפולסים של 30 שניות במיקרו, עד שנוצר רוטב שוקולד חלק ומבריק. מוסיפים 10 גרם נוספים של שוקולד חלב ומערבבים עד להמסה מלאה.
18. שופכים את השוקולד על תבנית עם נייר אפייה, משטחים לגובה של 3 מ"מ ומעבירים למקרר ל-10 עד 20 דקות. קורצים מדף השוקולד עיגולים בעזרת קורצן ושומרים את העיגולים במקרר עד לרגע שהעוגה מתרככת מעט וניתן להכניס לתוכה את העיגולים.

_______-600המלכה של החג. צילום: רחלי קרוט


_MG_9630-600החלק הכייפי והמפתיע מתגלה בחיתוך. צילום: רחלי קרוט


הערות חשובות (אבל ממש חשובות)
- אם נשאר לכם מהמוסים, זלפו אותם לכוסיות שקופות ותכינו באותו אופן קינוחים אישיים (שכבות של מוס שוקולד עם עיגולי רולדה). הכמות במתכון מספיקה לעוגת אינגליש קייק ארוכה + 4 כוסות של קינוחים אישיים. אפשר כמובן להכפיל כמויות וליצור גם עוגה וגם קינוחי כוסות.
- סה"כ לוקח בסביבות 3 שעות להכין את העוגה (לא כולל זמן ההקפאה האחרון של העוגה). פשוט תצמדו לשלבים – קודם כיפות מוס ולהקפאה, אחר כך הכנת רולדה וחיתוך שלה ולבסוף הכנת 2 מוסים נוספים והרכבה.
- ניתן להכין את העוגה גם שבועיים לפני ולהקפיא, רק חשוב להעביר אותה לשעה למקרר לפני ההגשה. אלא אם אתם רוצים עוגת גלידה.
- הכנת עיגולי השוקולד לקישוט - אם אתם מנסים לקרוץ את העיגולים והם נשברים לכם כי השוקולד התקשה מאוד במקרר, פושט תניחו לו ל-5 דקות בחוץ ותקרצו שוב. הטמפרטורה בחוץ תרכך אותו מעט ויהיה יותר קל לקרוץ.
- תבנית - ניתן להכין בפורמה מלבנית כמו כאן בתמונות או ברינג בגודל 20. אפשר גם 22 אבל אז השכבות תהיינה נמוכות יותר. אם אתם מכינים בתבנית אינגליש קייק רגילה, מומלץ מאוד לשים פס של נייר אפייה בתחתית התבנית שהשוליים שלו בולטים החוצה, ככה תוכלו לחלץ את העוגה כשהיא קפואה בקלות יותר.

11106156_845108722232741_1376389088_oעוגת שוויצריה הקטנה בגרסה המשודרגת - הכי עונג מתוק! צילום: נטלי לוין


אל תפספסו: המתכון של נטלי לעוגת שוויצריה הקטנה שמשלבת בתוכה תחתית מרנג פקאן ושוקולד, מוס מסקרפונה, קראנץ שוקולד ומוס שוקולד לבן.