קרם ברולה משפחתי

מאת: olga

קרם ברולה, בגרסה משפחתית, מ-4 מצרכים בלבד. וגם: גרידת ליים שמוסיפה רעננות וחמצמצות עדינה. רוצו להכין

המרכיב הסודי - אולגה טוכשר
קרם ברולה הוא אחד הקינוחים האהובים עליי, משהו שלעולם לא יימאס לי ממנו. כה צנוע למראה, אך מכיל עולם שלם של טעמים עדינים מתחת לשכבת קרמל שחומה ופריכה שכיף כל כך לשבור עם כפית. מדובר בקרם קטיפתי שמבוסס על ארבעה מרכיבים בלבד: שמנת, חלמונים, סוכר ווניל. זאת הגרסה הקלאסית אותה ניתן לשדרג בקלות בעזרת חומרי גלם אחרים כמו שוקולד, תמצית שקדים, מחית פירות, ובמקרה הזה – גרידת ליימים (או לימונים). אגדה מספרת שבדומה לדברים גאוניים אחרים, גם קרם ברולה הומצא במקרה, כאשר שף אחד בטעות שרף את הקרם שהוא הכין לאחר שבזק עליו סוכר. התוצאה הייתה ממש מפתיעה וטעימה ומיד הפכה למנה אחרונה אהובה ומפורסמת.

לדעתי קרם ברולה הוא קינוח רושם, למרות הפשטות הבלתי נתפסת שלו. ניתן להכין אותו בקלות תוך עשר דקות – רבע שעה, לא כולל זמן האפייה וקירור. לפעמים אנשים נוטים להימנע מהכנתו בגלל שכבת הקרמל אותה מקובל ליצור בעזרת מבער. אז קודם כל, גם ללא הקרמל הקינוח הזה טעים מאוד. שנית, אפשר ליצור אותה ללא מכשירים מיוחדים, למשל בתנור מתחת לגריל.

collage4-600

נהוג להגיש קרם ברולה בכלים אישיים. אני הפעם הכנתי גרסה "משפחתית" בתבנית פיירקס. מעבר לזה שהתבניות הללו בריאות ואקולוגיות לשימוש, מתנקות בקלות ובעלות שוליים גבוהים וידיות רחבות לאחיזה נוחה, יש להן יתרונות נוספים שיעזרו לקבל קרם ברולה מושלם. כי את התבניות האלה אפשר להעביר ישירות מהתנור למקרר, הדבר שמקצר משמעותית את זמן הכנת הקינוח. וחוץ מזה, הכי כיף לאכול את הקרם ברולה כולם ביחד ישירות מהתבנית המשותפת.

למרות שהקרם ברולה אינו קינוח קלאסי בשבועות, כי זאת לא עוגת גבינה, הוא עדיין מבוסס על שמנת מתוקה שהיא מוצר חלב מובהק, ולכן מבחינתי לא רק שאין מניעה להכין אותו, אלא להפך, הוא ישמש גיוון מבורך בארוחת החג, וגם ידידותי עבור כל נמנעי גלוטן. אז חג שמח ובתאבון!

קרם-ברולה-ליים-2-600

מרכיבים לתבנית פיירקס מלבנית ושתי מנות אישיות:
4 חלמונים
50 גרם (1/4 כוס) סוכר
קליפה מגורדת מ-2 ליימים
500 מ"ל שמנת מתוקה (2 מכלים)
50 גרם (1/4 כוס) סוכר
מקל ווניל

* סוכר בשביל שכבת קרמל

אופן הכנה:
- מחממים את התנור ל-175 מעלות.
- בקערה טורפים את החלמונים והסוכר (1) עד שמתקבל קצף תפוח ובהיר. מניחים בצד.
- בסיר על אש בינונית מביאים לרתיחה את השמנת המתוקה עם הסוכר (2), תוכן של מקל הווניל (כולל התרמיל) וגרידת הליימים.
- מסננים את השמנת שרתחה דרך מסננת צפופה, ומוסיפים בהדרגה, תוך ערבוב, לתוך קערת החלמונים. ממשיכים למזוג ולערבב עד שמתקבלת תערובת אחידה.
- יוצקים את הקרם לכלים בערך ל-3/4 גובה כלי, מניחים אותם בתוך תבנית אפייה גדולה יותר עם שוליים גבוהים וממלאים את התבנית הזאת במים עד חצי גובה הכלים.
- מכניסים לתנור ואופים בין 30 ל-40 דקות, תלוי בתנור. הקרם אמור טיפה להשחים. הקצוות צריכים להיות אפויים, אך המרכז שלו אמור עדיין לרתות.
-מוציאים מהתנור ומהתבנית עם המים. מקררים תחילה על השיש ואחרי זה במקרר במשך כשעתיים.
- לפני ההגשה מפזרים מעל הקרם שכבה דקה ואחידה של הסוכר ושורפים אותו בעזרת ברנר לקבלת שכבת קרמל. אם אין ברנר, אפשר או לדלג על השלב הזה או להכניס את הכלים חזרה לתנור בחום 200 מעלות, מתחת לגריל העליון, הפעם בתוך תבנית עם קרח, ולאפות כ-10 דקות עד ההשחמה.
- מקשטים את הקרם ברולה המוכן בפרוסות ליימים ושברי פטל מיובש (אופציונלי).
- עוטפים את כלי ההגשה בניילון נצמד ושומרים במקרר.

קרם-ברולה-ליים-בקרוב-600

הערות:
- אפשר להחליף את מקל הווניל בכפית משחת ווניל או 2 כפיות תמצית ווניל.
- אפשר להחליף את גרידת הליים בגרידת לימון אחד גדול.
- בשביל הקרמל מומלץ להשתמש בסוכר חום. כדי לקבל קרמל יפה, תקפידו ששכבת הסוכר תהיה אחידה ודקה.
את המתכון המצולם עם הסברים צעד אחרי צעד אפשר לראות כאן.