נחמה בצלחת - נוקדלי (בצקניות) עם תבשיל פטריות

מאת: raheli

ניחוחות מנחמים מהמטבח ההונגרי של סבתא - נוקדלי (בצקניות) עם תבשיל פטריות ופירורי לחם בניחוח שום

סטריפ משהו טעים
לכתוב טקסטים זה לא דבר קל, לא עבורי לפחות.

מכירים את אלה שיושבים מול המסך ותוך 5 דקות מרצדות מול העיניים שלהם מלא מילים שמתגבשות לפסקאות מרגשות ותכליתיות? אז זהו, שאצלי המילים מתבשלות על אש נמוכה יותר.

אני צריכה לישון עליהן בלילה, במקלחת, בזמן שאני מבשלת או הולכת ברחוב, ורק אז אני יכולה להתקרב למקלדת ולסדר אותן לכדי תיאורים שמנסים לדגדג את הלב והעיניים.

הפעם, לא משנה כמה חשבתי וסידרתי לעצמי את המילים בראש, הן החליטו להתקע שם ולא לצאת החוצה, האש פשוט כבתה. 10 פעמים סגרתי את קובץ הוורד בשבוע האחרון בלי יכולת להסביר בצורה הגיונית את התחושות והזכרונות שלי לגבי המתכון שתמצאו ממש כאן למטה.

בסוף, מי ששברה את המחסום הזה הייתה סבתא שלי, שהתקשרה בצהריים כדי לבדוק מה אני עושה – מה אכלתי בצהריים, איפה ביליתי אתמול בערב ולמה לא הבאתי לה את האקלרים שהיא ראתה שהעלתי לפייסבוק.

השיחה איתה הזכירה לי למה בכלל החלטתי להכין השבוע נוקדלי (בצקניות) עם תבשיל פטריות וגם הוכיחה לי שלפעמים כל מה שצריך כדי לשחרר את מה שהמח רוצה להשאיר, זה מילים טובות וקול מרגיע, וכן, גם סבתא שבלי לשים לב פורטת על מיתרי המצפון.

ביצים-600

את הנוקדלי, שאצלנו במשפחה מכנים גלושקה, אני מכירה מגיל ממש קטן. סבתא שלי הייתה מכינה אותם בדרך כלל כתוספת למרק, מעין תחליף לשקדי מרק ולקרוטונים הפופולאריים. כשטסתי לאוסטרליה, אי שם בשנת 2001, הגעגועים לבית ולריח של החמימות המשפחתית גרמו לי להכין את הבצקניות האלה כמעט כל יום באכסניות שביקרנו בהן, ויעיד על כך המשקל שלי שטיפס וטיפס בזכות המרקים האלה שנראו תמימים אבל הכילו בתוכם כמות בלתי פרופורציונאלית של כדורי בצק קטנים.

מאז כמעט ולא יצא לי להכין את המתכון הזה, גם כי טראומת אוסטרליה ו-13 הקילו העודפים שחזרתי איתם הדהדה לי היטב בראש וגם כי התפקיד הזה עבר לאמא שלי שהכינה אותם בעיקר בחורף בתוך מרק ירקות.

עד שנה שעברה.

שלבים-600

אני אקצר, בכל זאת בטח איבדתי חצי מכם בדרך, ורק אספר שבעקבות תאונת מטבח סבתא שלי נפלה ושברה את האגן. משם הדרך לנפילה מוראלית הייתה מהירה. לזה הצטרף גם אירוע לב ועוד כמה ענייני בריאות שהשביתו אותה לגמרי.

תקופות כאלה, מעבר לקושי שהן מביאות איתן, מכניסות מאוד לפרופורציה ושמות בקדמת הבמה את הדברים והאנשים החשובים באמת.

חודשים אחר כך, כשהיא התאוששה וחזרה למטבח, אחד הדברים הראשונים שהיא בישלה היו הבצקניות האלה. ולא, לא בשביל המרק. היא בישלה אותם כדי לחלק למנות, בתוך שקיות אוכל קטנות, ולשלוח לי שאוכל לשים במקפיא.

משהו במחווה הזאת הצליח למוטט לי את הלב.

בכל פעם כשרציתי להשתמש באחת השקיות פחדתי שהיא האחרונה, שאני זורקת זכרונות לתוך מרק שעוד שנייה יגמר. בסוף אגב, סיימתי את הכל וסגרתי את הפחד הזה שקונן בי מהרגע שהן הגיעו אלי הביתה.

אז לכבוד אותן שקיות ובעיקר לכבוד סבתא שלי, אני מביאה לכם היום את המתכון שלה לגלושקה הכי טעימים שתאכלו.

מדובר בעצם על נטיפי בצק קטנטנים שאפשר להגיש בתוך מרק, כתוספת לצד בשר או לבד עם רוטב שאוהבים. אצלנו נהוג לשדך אותן לרוטב עגבניות מעט מתקתק או למרק פטריות, אבל האמת היא שכל רוטב וכל מרק יקבלו את הבצקניות האלה בשמחה.

P1320651-600

ודבר אחרון (מבטיחה!) – המתכון הזה הוא חלק מפרויקט "מבשלים ביחד" שקם לפני חודשיים ובו בלוגרים ומתכונאים מכינים מתכון עם נושא משותף עליו מחליטים חברי הקבוצה. הפעם, הנושא הנבחר היה "נחמה בצלחת" ואני מקווה שהצלחתי להעביר אליכם קצת מהנחמה שהמנה הזה מנסיכה בי.

אז תודה לחברי הקבוצה שיצרו מתכונים באמת מיוחדים ומדהימים (לינקים לכל המתכונים תמצאו כאן וגם למטה בסוף המתכון) וגרמו לי להזכר ולהכין את המתכון הזה וסליחה ענקית ממי שביקש להצטרף לקבוצה וזה טרם נעשה. הטיפול בפרויקט מצריך הרבה משאבי זמן ואני מבטיחה שלא שכחתי.

זהו, לא אלאה אתכם בעוד גיבובי מילים ואותיות, עשיתי את זה מספיק הפעם :) יאללה, רוצו להכין וספרו לי איך יצא!

רוצים לדעת ראשונים מה עולה בקרוב? בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם – https://www.instagram.com/raheli/

שלבים2-600

נוקדלי עם תבשיל פטריות


מצרכים לנוקדלי:
כוס וחצי קמח לבן
3 ביצים
1 חלמון
1/2-1/3 כוס מים
כפית שטוחה מלח

מצרכים לתבשיל פטריות:
3 כפות שמן זית
1 בצל לבן גדול או 2 בצלים קטנים
8-10 שיני שום (כן, זה מלא, אבל זה מעולה)
10 פטריות טריות – שמפניון/פורטבלו או שילוב של שתיהן
2/3 כוס מים רותחים
כפית שטוחה קורנפלור
מלח ופלפל לבן
1/2 כפית פפריקה מתוקה

הגשה – אופציונאלי – פירורי לחם זהובים בניחוח שום:
1/2 כוס פירורי לחם
2 כפות שמן זית
3 שיני שום כתושות
1/2 כפית מלח

אופן הכנה:
- תבשיל פטריות: חותכים את הבצל והשום לפרוסות דקות ואת הפטריות לרבעים או פרוסות.
- במחבת גדולה או בסיר מטגנים עם שמן זית את הבצל, עדיף על אש נמוכה, עד שהוא מזהיב אבל לא צרוב. זה אומר שהוא צריך הלתרכך ולהתקרמל ולא להצרב ולהפוך לפריך. זה לוקח קצת זמן, כי הבישול איטי, אבל שווה לגמרי וזה גם החלק הכי ארוך במתכון הזה אז תשקיעו J.
- כשהבצל זהוב מוסיפים שיני שום פרוסות ומטגנים, תוך כדי ערבוב, במשך 3-4 דקות.
- מוסיפים את הפטריות וממשיכים לטגן עוד 3 דקות עד שהפטריות מתרככות מעט אבל עדיין קצת מוצקות.
- מערבבים בכוס קורנפלור עם מים רותחים ומוסיפים. מתבלים במלח, פלפל לבן ופפריקה אדומה ומבשלים עד שהנוזלים מצטמצמים והפטריות רכות. מניחים בצד.
- נוקדלי: בקערה עמוקה מניחים את הקמח ויוצרים באמצע גומה, שוברים את הביצים והחלמון לתוך הגומה ומתבלים במלח.
- מתחילים לערבב ולגרוף קמח מהצדדים פנימה, עדיף עם מזלג, ולאט לאט מוסיפים את המים. חשוב מאוד – כמות המים כאן משוערת ולא מדויקת כי לעיתים הבצק הזה דורש יותר מים (תלוי מאוד בגודל הביצים ובטמפרטורה בחוץ). המרקם צריך לנוע בין טחינה מאוד סמיכה לבצק של פנקייק.
- בעזרת מכשיר להכנת נוקדלי (הוא נמכר בשווקים ב-10 שקלים) או מעל מסננת עם חורים גדולים או פומפיה פתוחה עם חורים גדולים או עם כפית קטנה, מזלפים בצק לתוך סיר עם מים רותחים ומומלחים. אם משתמשים בכפית פשוט מרטיבים את הכפית במים הרותחים ומתחילים להניח בתוך המים 1/3 כפית מהבצק בכל פעם. אם משתמשים במכשיר (ראו תמונה), מניחים כף גדושה מהבצק מעל המכשיר ומזיזים את החלק העליון ימינה ושמאלה, הוא זה שחותך את הבצק לנטיפים קטנים שעוברים דרך החורים.
- מבשלים במשך 5 דקות או עד שהנוקדלי צפים ומסננים החוצה לקערה גדולה. אם לא מגישים מיד עדיף לזלף על הנוקדלי כפית שמן זית ולערבב (אפשר לשמור במקרר או במקפיא בקופסה).
- מניחים את הבצקניות על צלחת גדולה, מניחים מעל את תבשיל הפטריות ומעטרים בפטרוזיליה או עירית.
- אם רוצים להגיש עם פירורי לחם זהובים מעל, פשוט מטגנים במחבת עם שמן זית את פירורי הלחם עם השום והמלח עד שהם הופכים פריכים וזהובים. חשוב כל הזמן לערבב אחרת זה יישרף לכם. את הפירורים מניחים מעל התבשיל והנוקדלי רק לפני ההגשה.

P1320785-600

הערות חשובות:
- למי שאוהב, אפשר להוסיף לתבשיל פטריות, בזמן הוספת הפפריקה, 1/2 כפית כורכום שכם צובע מעט את התבשיל וגם נותן לו טעם של פטריות חמות שמגישים מעל חומוס. אפשר גם מעט כמון.
- אם מכינים את הבצקניות למרק, פשוט מבשלים אותן בתוך המרק 10 דקות לפני שהמרק מוכן לגמרי.
- הגשה: אפשר להגיש את המנה הזאת עם עירית או פטרוזיליה קצוצים מעל ואפשר לשדרג אותה עם פירורי לחם זהובים בניחוח שום (מתכון מצורף למעלה) ואפילו עם גבינת פרמז'ן מגורדת.
- רוצים לשמור את הבצקניות ולהשתמש בהן מחר או חודש הבא? פשוט ערבבו אותן עם מעט שמן זית כדי שהן לא תדבקנה ותשמרו במקרר בקופסה סגורה או במקפיא בשקיות עם כמויות מדודות שאפשר להוציא וישר לזרוק לסיר המרק רגע לפני שהוא מוכן.

P1320801-2000

ולפני סיום, קבלו את כל המתכונים המדהימים שעלו כחלק מהפרויקט החודשי. אני ממליצה לכם להכנס לכל אחד מהמתכונים ולגלות מה היא המנה המנחמת שלהם, מבטיחה שיהיה מרגש ובעיקר טעים.

> לחצו כאן כדי להגיע לכל המתכונים בפרויקט <


-רוחב-נחמה-בצלחת