קרקרים מקמח כוסמין וממרח טחינה מגרעיני דלעת

מאת: raheli

תתכוננו להתמכר, אבל ממש. מתכון מושלם לקרקרים עם מלא גרעינים שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול. וגם: מתכון לטחינה מגרעיני דלעת!

סטריפ משהו טעים
לפני 6 (!) שנים חיפשתי מתכון בגוגל לעוגת שזיפים של סבתא. כזאת שהכנתי פעם בשיעור כלכלת בית כשהייתי בת 10. באותה שנה, 2009, פייסבוק עדיין לא כבש את הלבבות והבתים ועוד לא שיחק תפקיד כל כך דומיננטי כמו שהוא משחק היום בכל מה שקשור למגרש הקולינרי. תאמינו או לא, אז עוד היו מלא אנשים שלא רצו להצטרף למהפכה הכחולה. גם בלוגי אוכל כמעט ולא היו באזור. זאת אומרת, לא כאלה שהיוו מספיק כח מול האתרים הגדולים.

אבל בואו נחזור לרגע לחיפוש שלי.

אחת התוצאות הראשונות שקיבלתי הצליחה לסקרן אותי מספיק כדי להכנס – בפנים חיכתה לי עוגה בדיוק כמו זאת שפנטזתי עליה. רכה מלמטה, חמצמצה ופירותית באמצע ומתפוררת וזהובה מלמעלה. התמונות שליוו את המתכון, בטח בימים ההם, היו מרהיבות. אם עד אז רבים צילמו את האוכל שלהם בנייד (הלא מאוד איכותי), פתאום כיכבו שם תמונות בהירות וצבעוניות, מסוגננות ומגרות.

כמובן שהכנתי את העוגה. שוב, ושוב, ושוב.

משם התחילה ההתאהבות שלי בעלמה. אישה שהיא קסם מהלך, אפילו בלי לפגוש אותה אני יכולה להתחייב שהיא פיה.

P1390015-1900מלא גרעינים. מלא! צילום: רחלי קרוט


הבלוג של עלמה (דברים בעלמה) היה אחד הבלוגים היחידים שעקבתי אחריהם באדיקות במשך שנים. היה בו משהו מרענן ומאוד מחובר לאדמה ובעיקר אפפה אותו הילה של מסתורין. בעולם שבו רבים מהבלוגרים מחפשים את קדמת הבמה, עלמה העדיפה להיות הבמאית.

ואני מספרת לכם את זה, כי ממש היום יוצא לדרך הפרויקט ה-3 שלנו, וכשאני אומרת פרויקט, אני מתכוונת לפרויקט מבשלים ביחד שבו מתכונאים ובלוגרים מוכשרים בטירוף מכינים פעם בחודש מתכון עם נושא משותף כשהפעם נבחר נושא כייפי במיוחד "מתכון מתוך בלוג אהוב".

האמת היא, שעלו לי לראש כמה וכמה מתכונים ולא מעט בלוגים שגורמים לי לרוץ למטבח, אבל החלטתי ללכת עם האהבה הראשונה ולחזור לבלוג שגרם לי להתאהב.  במתכונים פשוטים, במילים אישיות, בתמונות שמבהירות ומגרות, ובקוסמת שמאחוריו.

P1390026-1900הבלילה נראת רכה ונוזלית אבל קצת סבלנות והיא תתייצב בתנור. צילום: רחלי קרוט


בחרתי להכין לכם (וגם לי) מתכון שאני רוצה להכין כבר המון זמן. כמעט 3 שנים ליתר דיוק.

מדובר במתכון לקרקרים מקמח כוסמין שעבר לא מעט ידיים ולא מעט שינויים בדרך. הוא התחיל את דרכו ב-2012 כשאביבה פיבקו העלתה גרסה שלו למאקו, עבר לאחות של עלמה ומשם אל עלמה שהכינה אותו ביחד עם עוד קוסמת – אפרת ליכטנשטט (אין מצב שאתם לא מכירים את הבלוג המושלם שלה! ואם יש מצב כזה, אז מהר להכנס ולהתענג).

בשבוע האחרון יצא לי להכין את הקרקרים האלה 3 פעמים. לא בגלל שרציתי לשנות בהם משהו, פשוט בגלל שהם התחסלו. התאדו. נעלמו.

לפני שאשלח אתכם להכין אותם, רק אספר לכם שמדובר בקרקרים סופר פריכים, מלאים בגרעינים ובטעם, ונהדרים בבוקר עם ממרח ביתי ועגבניות שרי. לא שניסיתי או שאני חיה על זה כבר שבוע או משהו :)

P1390037-1900מוציאים, חותכים ומחזירים לתנור. צילום: רחלי קרוט


ויש גם בונוס! מתכון לממרח טחינה מגרעיני דלעת עם כוסברה, קארי ומייפל שמשתדך מושלם עם הקרקרים. נכון, יש בו כמה מצרכים שרוב הסיכויים שאין לכם בבית, אבל באמת ששווה לרכוש אותם.

ודבר אחרון - וואו, כתבתי המון הפעם - אל תפספסו את שאר המתכונים בפרויקט ואת המחוות שלהם לבלוג שהם אוהבים במיוחד. כל הלינקים למתכונים נמצאים למטה או ממש כאן.

ותכינו את הקרקרים!

P1390069-2000מוכן! תתכוננו להתמכר. צילום: רחלי קרוט


P1390073-2000שומרים בצנצנת את מה שנשאר, אם נשאר. צילום: רחלי קרוט



קרקרים מקמח כוסמין


מצרכים (ל-2 תבניות תנור גדולות - בערך 70 קרקרים):
1 כוס קמח כוסמין או קמח לבן
1 כוס שיבולת שועל דקה או רגילה
3/4 כוס גרעיני חמניות
1/2 כוס שומשום
1/3 כוס גרעיני פשתן
2 כפות זרעי צ'יה – לא חובה
2 כפיות מלח
3 כפות שמן זית
חצי ליטר מים

לפיזור מעל:
אפשר אופציה אחת מתוך הרשימה, אפשר חלק, מה שתרצו. אבל באמת שלא חייבים, אפשר גם בלי שום דבר כי הקרקרים גם ככה מלאים בגרעינים.

2 כפות פרג – לא טחון או: שומשום שחור או: קצח
עלים מ-2 ענפי טימין או רוזמרין
1/2 כפית פפריקה חריפה או: צ'ילי גרוס
1/2 כפית מלח גס – אל תוסיפו הרבה הקרקרים די מלוחים
כפית אבקת שום
חופן גרעיני דלעת
חופן פקאנים/אגוזי לוז/אגוזי מלך קצוצים דק
חופן שקדים פרוסים

אופן הכנה:
- מחממים תנור ל-160 מעלות.
- בקערה גדולה מערבבים את כל המצרכים עם כף עד שנוצרת תערובת מאוד מימית שנראה שלעולם לא תהפוך למשהו קשה.
- מניחים נייר אפייה על תבנית תנור (זאת שבגודל של התנור), מרססים בספריי שמן ושופכים 1/2 מכמות התערובת, משטחים עם כף כך שהתערובת תמלא את כל התבנית. שימו לב שהכמות צריכה להספיק בדיוק ל-2 תבניות אז אם זה לא מספיק לכם כנראה שלא שיטחתם מספיק את התערובת והיא עבה מדי.
- מפזרים מעל את התוספות שאוהבים, אני שמתי פפריקה חריפה, שומשום שחור, טימין ומלח גס. אבל זה המקום שלכם להתפרע רק קחו בחשבון שהקרקרים עשירים מאוד בגרעינים וטעם אז לא להגזים עם כמות התוספות.
- אופים במשך 14 דקות ומוציאים החוצה. בעזרת גלגלת או סכין ממש חדה חותכים את התערובת, שבינתיים התמצקה קצת, לריבועים או מעויינים ומחזירים לתנור ל-40 דקות נוספות. חשוב מדי פעם להציץ לראות שהקרקרים לא נשרפים ולבדוק אם בתנור שלכם צריך לסובב את המגש.
- לגבי המגש השני (זוכרים שהתערובת מספיקה ל-2 מגשים כן?), אפשר לשים 2 תבניות בתנור ואז מומלץ להפעיל טורבו ולהוריד קצת את הטמפרטורה. במקרה הזה חשוב להחליף בין מיקומי התבניות מדי פעם כדי שתהיה אפייה אחידה. האופציה השנייה היא לחכות שתבנית אחת תהיה מוכנה ואז להכניס את השנייה.
- כשהקרקרים מוכנים, ממתינים 10 דקות שהם יתקררו מעט ואז שוברים במקום שבו חתכתם. מעבירים לצנצנת או קופסה אטומה ושומרים מחוץ למקרר. שימו לב לא לשים את הקרקרים בעודם חמים בצנצנת אחרת יווצרו לכם אדים והם יהפכו את הקרקרים לרכים.

P1390048-2000מניחים בבלנדר, טוחנים ומתענגים. צילום: רחלי קרוט



טחינת גרעיני דלעת עם כוסברה, מייפל וקארי


מצרכים:
3 כפות טחינת גרעיני דלעת
3 כפות טחינה משומשום מלא
1/2 צרור עלי כוסברה (אפשר עם הגבעולים)
1 שן שום
2-3 כפות מייפל אמיתי
כף מלח גס
מיץ מלימון שלם
כפית משחת קארי ירוקה
כף שמן זית

אופן הכנה:
- מניחים את כל המצרכים בבלנדר וטוחנים עד שנוצר ממרח חלק. אם הממרח סמיך מדי, מוסיפים קצת מים עד שמגיעים למרקם שאתם אוהבים. מומלץ להכין את הממרח הזה סמיך יותר, כך תוכלו להשתמש בו גם כממרח וגם כרוטב – פשוט מוסיפים אותו לקרם קוקוס, מים, שמן זית או כל נוזל אחר שאתם רוצים.

הערות חשובות:
- הממרח אמור לצאת מאוזן מבחינת הטעמים, קצת מתוק בגלל המייפל וקצת חריף בגלל הקארי. אם יצא לכם חריף או מתוק מדי, פשוט תוסיפו עוד קארי או מייפל. ההמלצה שלי היא להתחיל עם 2 כפות מייפל, לטחון ולטעום. אני אהבתי את הממרח עם 3 כפות, ואז המתיקות קצת יותר מורגשת, אבל שווה לנסות קודם עם 2.

P1390085-2000השילוב האולטימטיבי - קרקרים, ממרח טחינה ירוקה ועגבניות שרי מתוקות. צילום: רחלי קרוט


P1390102-1900ועוד תמונה אחרונה, כי לא יכולתי להתאפק. צילום: רחלי קרוט


לכל מתכוני הפרויקט לחצו על התמונה


קולאז