אורז מוקפץ ב-5 דקות

מאת: raheli

כמו במסעדות סיניות רק טעים, זול ומהיר יותר - אורז מוקפץ עם ירקות וטופו (או עוף) שמכינים ממש בצ'יק. בוטנים ובצל ירוק מעל ואתם מסודרים

סטריפ משהו טעים
כמעט תמיד, כשנשאר לי אורז לבן בבית, אני מכינה מוקפץ. פעם עם טופו ופעם עם ברוקולי, פעם עם תירס ולפעמים עם מלא כוסברה, אבל תמיד עם גזר וכרוב שמהווים את הבסיס למנה הזאת.

בכלל, אם יש משהו שאני ממש אוהבת במטבח, זה אוכל מפנק שמוכן ב-5 דקות, בעיקר כי תמיד אני נזכרת להכין משהו לאכול רק אחרי שהבטן מקרקרת ואני יודעת שאם האוכל לא יהיה מוכן בדקות הקרובות אני אפנה למגירת הבמבה או שומו שמיים – לשוקולד!

מוקפצים, מכל סוג, הם דרך אידיאלית להכין ארוחה מהירה אבל גם בריאה ומשביעה. יש בהם חלבונים (ביצים, טופו, עוף), המון ירקות שמתחבאים בפנים ולא המון אורז שנותן נפח ומאוד משביע. אם תציצו במתכון תגלו שיש כאן רק כוס אורז והמתכון מספיק בכיף ל-3 אנשים, במיוחד אם תוסיפו לו עוד ירקות שאתם אוהבים.

מה שכן, את החיתוכים והקיצוצים אתם חייבים לעשות לפני. אמנם אין כאן הרבה לחתוך, רק כרוב, גזר ובצל ירוק (טוב נו, וגם ג'ינג'ר וצ'ילי) אבל באמת שזה לוקח גג 5 דקות. זה קצת מרגיז לפעמים, אבל זה יגרום לזה שהאורז שלכם יהיה מוכן בשנייה ושיצא כמו מוקפץ אמיתי ולא כמו תבשיל רך.

ועוד דבר ממש ממש חשוב – חייבים כאן אורז קר. זה אומר שאפשר להשתמש באורז שנשאר לכם במקרר, גם אם הוא התייבש קצת (הוא יקום לתחייה בשנייה) או באורז שתכינו במיוחד. כך או כך, צריך כאן אורז קר. הסבר למה תוכלו למצוא למטה בהערות.

600-שלבים

ולגבי ווק או מחבת – אני משתמשת תמיד במחבת. הסיבה לכך היא שהווקים הביתיים גם לא מתחממים מספיק טוב, בטח לא בשוליים ואז השטח שצמוד לגז, שהוא החלק הכי חם ומוצלח לצריבה, קטן מדי ולא מספיק. וגם כי התחתית של המחבתות ברוב המקרים עבה יותר ומאפשרת צריבה טובה. ובוא נודע על האמת, זה גם יותר נוח וגם יותר פשוט לאחסן את המחבת בארון במקום הווקים הענקיים. הפעם אגב, הכנתי את המנה הזאת עם מחבת חדשה, של חברת קוצ'ינה מיה, שקיבלתי והחלטתי לנסות. סיפרו לי, אז אני מספרת לכם, שהיא מצופה בטיטניום ולכן עמידה יותר בפני שריטות ושחיקה. אמנם לא השתמשתי בה מספיק כדי לבדוק את הטענות האלה, אבל בינתיים היא אכן עמדה במשימה והצליחה לאגור מעולה את החום וגם אפשרה צריבה נהדרת של הירקות מבלי שידבקו למחבת. ואגב, שלא תחשבו לרגע להשתמש בכפות רגילות כשאתם מערבבים בתוך מחבת, כל מחבת, בשביל זה יש כף מעץ שלא תשרוט לכם את הכלים ותהרוס אותם.

זהו, עכשיו אתם יכולים לרוץ למטבח ולהכין את המוקפץ הזה. ואל תשכחו לספר לי איך יצא!

רוצים לדעת ראשונים מה עולה בקרוב? בואו לעקוב אחרי גם באינסטגרם – https://www.instagram.com/raheli/

DSCN7773-600

אורז מוקפץ עם ירקות וטופו


מצרכים:
1 ס"מ ג'ינג'ר טרי, קלוף וחתוך דק דק
1/2 פלפל צ'ילי, חתוך לפרוסות דקות
כף שמן זית
2 ביצים טרופות (לגרסה טבעונית אפשר להשמיט את הביצים)
כוס אורז מבושל (הסבר באופן הכנה)
1/3 כרוב לבן, חתוך לרצועות דקות
1 גזר חתוך לגפרורים (קולפים את הגזר לרצועות דקות, מניחים אחד מעל השני וחותכים לפסים דקים)
3 ענפי בצל ירוק, חתוך לטבעות דקות (מופרד לחלק הלבן והירוק)
3 כפות סויה
כף רוטב צ'ילי או סילאן או כפית שטוחה סוכר
1/2 כפית שמן שומשום

אופציונאלי:
1/2 חבילה טופו, חתוך לקוביות בגודל ס"מ

להגשה:
בוטנים קצוצים

אופן הכנת האורז:
- בסיר עם תחתית עבה מניחים כוס אורז, כפית מלח שטוחה וכוס וחצי מים רותחים ומבשלים, עם מכסה סגור על אש נמוכה, במשך 20 דקות. סוגרים את האש אך משאירים את המכסה סגור לעוד 5 דקות. פותחים, מאווררים עם מזלג ומניחים לאורז להתקרר בחוץ או במקרר. מתוך הכמות שתצא לכם צריך כוס אורז אחת. עם הכמות שנותרה אפשר להכין עוד מנה של מוקפץ (עדיף לא בנגלה אחת כי החום במחבת לא מחזיק לכמות גדולה של מצרכים. אגב, זה נכון גם לנודלס מוקפץ או לכל מוקפץ אחר). עכשיו כשיש לכם אורז קר, זה הזמן להכין את המנה.

אופן הכנה:
- מטגנים במחבת עם שמן זית, על אש גבוהה, את הג'ינג'ר והצ'ילי הקצוצים.
- כשהצ'ילי והג'ינג'ר מתרככים מעט, בערך אחרי דקה, מוסיפים את החלק הלבן של הבצל ומטגנים עוד דקה. אפשר גם להשתמש בחלק הלבן של בצל ספרדי (כמו שאפשר לראות בתמונה).
- מוסיפים את קוביות הטופו ומטגנים תוך כדי ערבוב במשך דקה.
- מוסיפים למחבת את הכרוב והגזר ומטגנים, תוך כדי ערבוב במשך 2-3 דקות ולא יותר. חשוב שהאש תהיה כל הזמן גבוהה.
- מזיזים הצידה את הירקות ובחצי מחבת הריקה שופכים את הביצים. עם כף עץ מערבבים כל הזמן את הביצים עד שנוצרת מעין מקושקשת יציבה. מערבבים אותה עם שאר הירקות. עוד אופציה היא להכין מקושקשת בנפרד ופשוט להוסיף אותה בשלב הזה למוקפץ.
- מוסיפים את האורז, מטגנים 2 דקות תוך כדי ערבוב ומזלפים מעל סויה ורוטב צ'ילי (או סילאן). הצ'ילי או הסילאן גם מוסיפים טעם ומאזנים את המליחות של הסויה אבל גם יוצרים קרמליזציה נהדרת וחיבור של כל המצרכים בצורה טובה יותר.
- מערבבים ומוסיפים שמן שומשום וטבעות בצל ירוק.
- מגישים עם בוטנים קצוצים מעל ואם אתם אוהבים, אז גם כוסברה תתקבל כאן ממש בברכה.

DSCN7777-600

הערות חשובות:
- האורז חייב להיות קר כשאתם מכניסים אותו למחבת, אורז חם גם יתפרק ויהיה מושי עם כל הערבובים וגם ידבק למחבת.
- חשוב לעבוד מהר ועל אש גבוהה כדי לקבל אורז אחד אחד עם ירקות רכים אבל פציחים כדי שלא יווצר לכם תבשיל במקום מוקפץ. זה אומר שחייבים להכין את החיתוכים מראש. זה גם יקצר לכם משמעותית את זמן ההכנה.
- נטיפי ביצים במוקפץ: יש 2 אופציות או להוסיף את הביצים הטרופות בזמן הטיגון ואז לבשל אותן יחד עם הירקות במחבת או להכין מראש מקושקשת ולהוסיף אותה כבר מוכנה רגע לפני האורז. 2 הדרכים יעבדו נהדר, מה שיותר נוח לכם.
- בזמן הוספת הכרוב והגזר אפשר להוסיף גם פרחי ברוקולי קטנטנים, תירס, קוביות גמבה ובעצם כל ירק שאתם אוהבים.
- אם יש לכם בבית רוטב צדפות, רוטב פטריות או רוטב פאד תאי אפשר להוסיף כף ממנו בזמן הוספת הסויה. מי שאוהב טריאקי, ואני יודעת שהרבה אוהבים (רק אני לא?), אתם יכולים להוסיף כפית מזה. הטעם של הטריאקי מאוד דומיננטי ועדיף לא להשתמש בו יותר מדי.
- אפשר להכין את המוקפץ הזה עם טופו או נתחי עוף, לבחירתכם. שלבי ההכנה זהים.

אל תפספסו:
עוגיות שוקולד חלב עם שוקולד צ'יפס לבן
אצבעות בראוניז שוקולד בציפוי שוקולד וסוכריות

נקניק שוקולד עם פתי בר