עוגיות חמאה וקקאו במראה שיש

מאת: olga

5 דקות בתנור, מצרכים שיש לכל אחד בבית וגם אתם תוכלו להתענג על עוגיות השיש של אולגה טוכשר. וגם: דרך נהדרת לנצל חלבונים שנשארו

המרכיב הסודי - אולגה טוכשר
איך אתם ביחס לשאריות מזון? אני, למשל, לא מסוגלת לזרוק אוכל. כלומר לפעמים, כשהמצב ממש קטסטרופלי ומדובר בסכנת נפשות, אני יכולה להתעלם מנקיפות הצפון ולזרוק משהו אכיל, אבל זה קורה לעתים מאוד-מאוד רחוקות. העניין הוא שחונכתי על ידי סבים וסבתות ששרדו מלחמות ורעב ממושך, לכן לאוכל תמיד היה בעיניהם ערך כמעט קדוש. אני זוכרת איך הסבתות שלי, כל כך שונות באופן כללי וכל כך דומות בקטע הזה, היו מניחות לפניי צלחת עם אוכל, מתיישבות מולי ומסתכלות עליי אוכלת במבט של נחת וסיפוק עליון. האנשים שידעו מחסור אמיתי לעולם לא יוכלו לקבל שפע כמובן מעליו. מבחינתם הוא עלול להסתיים בכל רגע. זאת הסיבה לכך ששום דבר לא נזרק, הכל מנוצל עד הפירור האחרון, ותוכן המזווים בשני הבתים היה מספיק במידת הצורך להאכיל את המשפחות במשך כחצי שנה לפחות. הסבתות השתייכו לדור הנשים שידעו לקחת עוף ולהכין ממנו שבע מנות שונות תוך שימוש בכל חלק וחלק. גם מאמא שלי ספגתי לא מעט הרגלי ניהול משק בית חסכוני.


אז בדרך כלל אני משתדלת למצוא שימוש לכל דבר אכיל. מוצרי חלב שפג תוקפם הופכים לפנקייקים או בלינצ'סים, שאריות עוף – למילוי בורקס, עצמות – לבסיס לציר ופירות שלא נראים טוב במיוחד – לג'לי או מילוי פאי. התמונה ברורה.


הבעיות מתחילות כשמפרידים ביצים. אני עושה את הפעולה הזו המון, וכל אחד שאוהב לאפות יבין אותי. נורא מעצבן להיתקע עם חצאי ביצים שאין להם שימוש. במקרה של חלמונים צריך להמציא אלפחורס או קרם ברולה שלא היו בתכנון, ובמקרה של חלבונים – נשיקות או, לא עלינו, מקרונים. כמובן תמיד קיימת האופציה לזרוק, אבל כמו שהבנתם, מבחינתי היא לא באה בחשבון. בפעם האחרונה שהיו ברשותי שלושה חלבונים מיותרים הכנתי את עוגיות השיש האלה. הן דורשות חמישה מרכיבים בלבד, ביניהם חמאה וקקאו שבזכותם מתקבל מראה שיש חום-לבן יפהפה. המרקם של העוגיות האלה מעניין מאוד: הן סופר רכות כל עוד הן חמות, אפשר ממש להקנות להן כל צורה שתרצו, ודי מהר, אחרי שהן מתקררות, הן הופכות לפריכות בשוליים ומסטיקיות במרכזן. אני ממליצה לנסות. זאת בהחלט דרך מקורית לנצל חלבונים בודדים, או לייצר שלושה חלמונים מיותרים :)


צילום: אולגה טוכשר

מצרכים ל-24 עוגיות גדולות:
3 חלבונים
100 גרם אבקת סוכר
3 כפות קמח
100 גרם חמאה, מומסת
3 כפות קקאו


אופן הכנה:
• בקערת מיקסר נקייה ויבשה מקציפים את החלבונים הקרים עד שמתחיל להיווצר קצף רך. מוסיפים אבקת סוכר (עדיף בכמה נגלות) וממשיכים להקציף עוד כחמש דקות עד לקבלת קצף עבה יותר, אבל עדיין רך ובלי שפיצים.
•  מנפים פנימה קמח ומקפלים בעדינות בעזרת מרית.
• ממיסים את החמאה, מקררים טיפה ומוסיפים לקערה. מערבבים בעדינות עד שמתקבלת תערובת אחידה ומבריקה.
• מעבירים כארבע כפות של הבלילה הלבנה לקערית נפרדת.
• מנפים לתוך הקערה הראשית קקאו. מערבבים בעדינות עד שמתקבלת בלילה חלקה בצבע חום אחיד.
• מחממים תנור ל- 200 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה.
• לוקחים בכל פעם כפית מהתערובת השוקולדית ומייצרים תלוליות קטנות. במידת הצורך נעזרים באצבעות. מקפידים להשאיר מרווחים בין עוגיה לעוגיה. לוקחים חצי כפית מהתערובת הלבנה ומניחים במרכזן של התלוליות החומות. מערבבים את שתי התערובות בעזרת קיסם עץ לקבלת מראה שיש.
• מכניסים לתנור ל- 5-7 דקות בלבד או עד שהעוגיות מתרחבות, משחימות ונוצרות על פניהן בועות קטנטנות. תיזהרו לא לאפות יותר מדי!
• מוציאים ומיד מעבירים בעזרת תרבד על רשת. אם רוצים לקבל עוגיות מקופלות – מקררים אותן על מערוך או כל כלי אחר בעל צורה מעוגלת.
• שומרים בקופסה אטומה.

הערות:
• העוגיות לא יוצאות מתוקות מאוד. אם בא לכם, תוסיפו עוד כ- 20-30 גרם אבקת סוכר.
• מומלץ לנפות גם את הקמח וגם את הקקאו. זה ימנע היווצרות גושים בבלילה.
• אם רוצים להעשיר את טעם העוגיות, אפשר להוסיף לבלילה תבלינים בשלב ה- 5, למשל תמצית ווניל, אבקת קינמון, הל או ג׳ינג׳ר.
• אפשר ליצור תלוליות קטנות יותר לקבלת כמות גדולה יותר של עוגיות.
• את המתכון המצולם עם הסברים צעד אחרי צעד אפשר לראות כאן.

בטורים הקודמים:
מתכון לבראוניז עם אוראו
מתכון לכרובית אפויה בציפוי פריך

מתכון לעוגת פיסטוק עם חלבה

מתכון לקדירת בשר עם תפוחי אדמה ובטטה

מתכון למרק כתום בניחוח אסייתי

מתכון לעוגיות ג'ינג'ר


>> לעוד מתכונים מעולים הכנסו לבלוג של אולגה טוכשר – המרכיב הסודי
צילומים: אולגה טוכשר