עוגת תמרים לחה בציפוי שוקולד לבן

מאת: olga

שנה מתוקה - עוגת תמרים לחה, מפנקת וטעימה, שמכינים בקלי קלות. וגם: ציפוי יפהפיה ומתוק של שוקולד לבן ופירורי עוגיות לוטוס

המרכיב הסודי - אולגה טוכשר
לפני הכל, חשוב לי לציין שתמרים הם לא הפירות האהובים עליי. לצערי אני לא שייכת לאותם אנשים שיכולים לאכול ממרח חרובים ולהרגיש שזה כמו שוקולד, או אפילו יותר טוב משוקולד. באותה המידה שום פרי, יבש או חי, כמה מתוק שיהיה, לא יחליף לי את הדבר האמיתי. שהוא, כמו שניחשתם, כמובן שוקולד. אני די בטוחה שהרבה אנשים מרגישים כמוני ביחס לפירות יבשים בכלל ולתמרים בפרט. כלומר, זה נחמד שיש אותם, אנחנו לא נפנה להם את הגב וננשנש אותם בכיף בט"ו בשבט ובכל הזדמנות אחרת שיניחו אותם מולנו, אבל אם יהיו לידם חלופות ונצטרך לבחור את הקינוח, רוב הסיכויים שנעדיף משהו אחר ולא נבזבז את הקלוריות על מתוקים "מזויפים".

אבל ראש השנה ההולך ומתקרב מציב בפני בלוגרים אתגר לא פשוט: איך מכינים עוגה מעניינת וטעימה שלאו דווקא כוללת בין מרכיביה הראשיים תפוחים או דבש. אז נכון שבין הסמלים המובהקים של החג נמצאים גם רימונים, או למשל סלק שאחראי על סילוק האויבים, שזאת משימה בסדר גודל לאומי. אבל שניהם דורשים התעסקות ומלכלכים את כל מה שבא איתם במגע, וכאן נכנסים לתמונה תמרים. הם רכים, מעט דביקים, מתוקים ברמה כזאת שלא צריך לידם שום תוספת סוכר, ובעיקר משתלבים מצוין עם כל סוגי בצק. הם מגיעים בצורות שונות: בתפזורת, באריזות וואקום או כממרח, וסך בכל עושים עבודה מצוינת בתור חומר מילוי, או במקרה הזה – בסיס לעוגה בחושה מעולה.

מדובר בעוגת תמרים לחה, מפנקת וטעימה שמכינים בקלי קלות. המתיקות הטבעית של התמרים מאפשרת לוותר לגמרי על סוכר. אבל מי שבכל זאת רוצה עוגה מתוקה יכול כמוני לשדרג אותה בציפוי שוקולד לבן ופירורי עוגיות. יש המון דרכים להגיש את העוגה הזו, ותוכלו לראות בהמשך כמה מההצעות שלי. אם מעולם לא הכנתם עוגת תמרים, תנו צ'אנס למתכון הזה ותופתעו לטובה. אני נשארתי חסידה של שוקולד, אך יחד עם זאת מעכשיו יש לתמרים פינה חמה בליבי. שיהיה חג שמח!



מרכיבים לתערובת התמרים:
300 גרם תמרים מאריזת ואקום (יותר מחצי אריזה)
מיץ סחוט מ-2 תפוזים
כפית אבקת אפייה

מרכיבים לבלילת העוגה בקוטר 20 ס"מ:
125 גרם חמאה רכה
2 ביצים
125 גרם קמח (כוס פחות כף וחצי)
כפית אבקת אפייה
קמצוץ מלח

מרכיבים לציפוי וקישוט:
100 גרם שוקולד לבן
100 גרם חלב קוקוס (חצי כוס פחות כף)
20 גרם חמאה
2-3 כפות פירורי עוגיות לוטוס

אופן הכנה:
1. בעזרת האצבעות מוודאים שאין בתמרים חתיכות קשות, מעבירים אותם לסיר קטן, מוסיפים את מיץ התפוזים הסחוט ומביאים לרתיחה על אש בינונית. כשהתערובת רותחת והופכת לאחידה הרבה יותר, מכבים את האש, מוסיפים כפית אחת של אבקת האפייה, מערבבים היטב ומקררים.
2. בינתיים מקציפים בקערה את החמאה הרכה. מוסיפים ביצה אחת, כף קמח, קמצוץ מלח ואת הכפית הנוספת של אבקת האפייה. ממשיכים לערבב, מוסיפים את הביצה השנייה ואת שאר הקמח ומערבבים בפעם האחרונה בעזרת מרית עד שמתקבלת תערובת אחידה במרקם קרמי.
3. מחממים את התנור ל- 170 מעלות.
4. מעבירים את התמרים לקערה ומערבבים עד לאיחוד החומרים כאשר אמורה להתקבל בלילה סמיכה בצבע חום-כתמתם.
5. מעבירים את הבלילה לתבנית משומנת ומכניסים לתנור ל- 30-40 דקות, או עד שהעוגה משחימה והקיסם שננעץ במרכזה יוצא יבש וללא פירורים. מוציאים מהתנור ומקררים לפני שמחלצים מהתבנית.
6. מכינים את הציפוי: מחממים שוקולד לבן וחלב קוקוס עד להמסת השוקולד, מוסיפים קצת חמאה ומערבבים עד שמתקבל גנאש חלק ואחיד לגמרי. מקררים עד להגעה לסמיכות רצויה.
7. מצפים את העוגה, מקשטים בפירורי עוגיות לוטוס, חותכים ומגישים.
8. שומרים במקרר בכלי אטום. מגישים בטמפרטורת חדר.

הערות:
• אפשר להחליף את התמרים מאריזת הוואקום בכמות זהה של תמרים חתוכים לקוביות קטנות.
• אם רוצים עוגה מתוקה, אפשר להוסיף כף או שתיים של סוכר בשלב הקצפת החמאה.
• בהכנת הציפוי אפשר להחליף את חלב הקוקוס בכמות זהה של שמנת מתוקה.
• צריך לקרר קצת את העוגה לפני שחולצים אותה מהתבנית, אחרת היא עלולה להיסדק.
• אפשר לקשט את העוגה בכל דבר שאוהבים: אגוזים או שקדים קצוצים, תמרים חתוכים דק, פצפוצי שוקולד, סוכריות צבעוניות. אפשר לוותר על הציפוי ופשוט לזרות מעל העוגה אבקת סוכר.
• מומלץ להגיש את העוגה בטמפרטורת חדר.
• את המתכון המצולם עם הסברים צעד אחרי צעד אפשר לראות כאן.

[divider]

בטורים הקודמים:
טפיוקה עם מנגו ופירות יער
מטבוחה פיקנטית

עוגת ביסקוויטים עם קרם לימון

עוגת דובדבנים חמוצים

פאי רועים עם פירה ובשר טחון

עוגיות דאבל שוקולד במילוי ריבת חלב

מתכון לקינוח שכבות עם קרם גבינה, פירות ופירורי עוגיות


>> לעוד מתכונים מעולים הכנסו לבלוג של אולגה טוכשר – המרכיב הסודי


צילומים: אולגה טוכשר