מניפות תפוחי אדמה בתנור

מאת: raheli

כל השלבים והטיפים להכנת מניפות תפוחי אדמה זהובות ורכות שמדיפות ריח עז של שום ורוזמרין. התוספת שתככב בשולחן שלכם

סטריפ משהו טעים
לפני 3 שנים בדיוק הכנתי לראשונה את תפוחי האדמה האלה (וגם פרסמתי מתכון דומה לזה שלפניכם באתר שבו עבדתי). כבר אז הם כיכבו ובאותה שנה אף זכו במקום הרביעי ברשימת המתכונים הכי פופולאריים לשנת 2012.

מאז, יצא לי להכין אותם כמה פעמים אבל דווקא בשנה האחרונה די שכחתי מהם. עד שבוע שעבר.

7 תפוחי אדמה אדומים שנחו בקערה במטבח הזכירו לי את המתכון וביחד עם גזר שנותר במקרר הם הפכו שוב למניפות זהובות שהפיצו בבית ניחוח עז של שום ורוזמרין.

כהרגלי בשנים האחרונות, לפני שטעמתי והרסתי את המראה המלבב שלהם, צילמתי ושיתפתי את התמונה בפייסבוק. מה שקרה אחר כך הפתיע גם אותי. רבים הכינו את המתכון, נזכרו במניפות האלה, ובימים האחרונים כמעט ולא היה מישהו שלא דיבר איתי על התמונה מהפייסבוק.

אחת השאלות שחזרה על עצמה עסקה בחיתוך. איך בעצם חותכים את תפוחי האדמה כך שתיווצרנה פרוסות פתוחות ודקות. אז ככה, החיתוך של תפוחי האדמה (והגזר) לא מאוד דק. זאת אומרת הוא כן דק, אבל לא כמו בתוצאה הסופית. העניין עם תפוחי אדמה, שהם נוטים להתכווץ באפייה ולכן הפרוסות נפרדות אחת מהשנייה ונוצר רווח בינהן. מה שכן, חשוב להקפיד על שלבי ההכנה – לחתוך את הפרוסות עד ס"מ לפני הסוף כדי להשאיר את החלק התחתון מחובר, להשקות את תפוחי האדמה בזמן האפייה עם שמן זית ולאפות אותם בטמפרטורה גבוהה בהתחלה כדי שהם יקבלו מכת חום, יפתחו ויקבלו צבע זהוב למעלה.

הפעם אני גם ממש מפצירה בכם לקרוא את ההערות שצירפתי בסוף המתכון. הם אלו שיהפכו את המנה הזאת מעוד תוספת לכוכבת של הארוחה.

בתיאבון!

מניפות תפוחי אדמה. צילום: רחלי קרוטהגזר שובר את המליחות והחריפות של המלח והשום. אל תוותרו עליו. צילום: רחלי קרוט


מצרכים:
6-8 תפוחי אדמה (עדיף אדומים בגודל בינוני)
2 גזרים (יש להם ממש טעם של בטטה אחרי האפייה)
5 בצלי שאלוט, קלופים
10 שיני שום, קלופות
2 ענפי רוזמרין
2 ענפי טימין
1/4 כוס שמן זית
מלח גס
פלפל שחור גרוס

אופציונאלי:
20 גרם חמאה

אופן הכנה:
1. מחממים תנור ל-240 מעלות.
2. שוטפים היטב את תפוחי האדמה והגזר, אך לא מקלפים, ומייבשים.
3. חותכים את תפוחי האדמה והגזר לפרוסות בעובי 3-5 מ"מ אך מקפידים לא לחתוך עד הסוף אלא לעצור ס"מ לפני החיתוך הסופי. בגזר ניתן להשאיר פחות מס"מ. חשוב – גם אם חתכתם במקרה עד הסוף אל דאגה, בתבנית תחברו את החלקים שנחתכו על ידי הצמדה שלהם ביחד.
4. כותשים, דק דק, 2 שיני שום (מתוך ה-10) ומניחים בקערה, מוסיפים שמן זית, עלי רוזמרין ועלי טימין ומערבבים היטב. אין צורך לקצוץ את עשבי התיבול.
5. אם רוצים להוסיף חמאה, מוסיפים אותה לשמן הזית והשום שבקערה ומחממים מעט במיקרו עד שהחמאה נמסה. רק אחרי שהחמאה נמסה מוסיפים את הרוזמרין והטימין ומערבבים.
6. מניחים בתבנית את תפוחי האדמה והגזר עם החלק החתוך כלפי מעלה. מפזרים מסביב שיני שום ובצלי שאלוט.
7. מברישים בשמן זית עם השום את תפוחי האדמה, הגזר, שיני השום והבצלים. מפזרים בצורה שווה את הטימין והרוזמרין. חשוב מאוד להבריש גם את שיני השום והבצל בשמן אחרת הם ישרפו לפני שתפוחי האדמה יהיו מוכנים.
8. מפזרים מלח גס ופלפל גרוס בנדיבות.
9. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-240 מעלות ואופים 15 דקות. מורידים את הטמפרטורה ל-190 ואופים עוד 20-25 דקות או עד שתפוחי האדמה רכים. כאן מגיע החלק החשוב – פעמיים במהלך האפייה חשוב להרטיב את תפוחי האדמה, השום והגזר עם השמן שהצטבר בתחתית התבנית. פשוט מטים אותה הצידה מעט ועם כפית משקים את הירקות. אם לא נשאר לכם שמן בתחתית, אפשר לעשות את זה עם ספריי שמן זית.
10. 5 דקות לפני סוף האפייה מגבירים שוב את החום כדי ליצור מעטה פריך מסביב.

מניפות תפוחי אדמה. צילום: רחלי קרוטהפרוסות מתכווצות בזמן האפייה ויוצרות רווחים.
אגב, שימו לב שהרוזמרין לא נשרף למרות הטמפרטורה וזמן האפייה. זה קורה בגלל שעשבי התיבול שחו בשמן לפני שהם הונחו על תפוחי האדמה. צילום: רחלי קרוט


הערות חשובות (מאוד):
- ממש חשוב להוסיף את הטימין והרוזמרין (בבקשה אל תשתמשו בעשבים יבשים טוב? רק טריים) לקערה עם השמן לפני ההברשה. אחרת, אם תשימו אותם מעל בלי להרטיב אותם קודם בשמן, הם ישרפו ויהפכו לפחמים קטנים ולא טעימים וגם לא יעבירו מהטעם שלהם לתפוחי האדמה והגזר.
- חשוב להשאיר את תפוחי האדמה והגזר עם הקליפה, היא זאת ששומרת על הצורה של הפרוסות, הופכת לשחומה באפייה וגם יוצרת את המראה המרהיב של המניפה. וחוץ מזה, זה טעים הרבה יותר עם הקליפה.
- לא קרה כלום אם יצא שחתכתם את הפרוסה עד הסוף. פשוט בתבנית תחברו את החלקים שהופרדו ותצמידו אותם מהצד עם שיני שום או בצלים כדי שלא יפלו.
- החלק הכי חשוב במתכון הוא השקיית תפוחי האדמה בשמן בזמן האפייה וכמובן טמפרטורת התנור. אל תדלגו על זה (כל השלבים באופן הכנה).
- אפשר להוסיף לקערה עם השמן והשום גם מעט פפריקה מעושנת ואפילו מעט פפריקה חריפה, רק אל תגזימו עם זה. תנו לתפוחי האדמה לככב.
- גזר יוצא מדהים באפייה, ממש ממש מומלץ לא לוותר עליו אפילו אם אתם לא חובבים גדולים שלו. וכן, אפשר גם זוקיני וסלק.
- שום. במקרה הזה כמה שיותר הרי זה משובח. אני משתמשת גם בשום כתוש וגם במשחת שום (מוצר הונגרי שמגיע בשפופרת - ניתן למצוא גם במעדניות בארץ). אם יש לכם משחה כזאת, זה ממש הזמן להשתמש בה ולהוסיף ממנה לשמן זית.
- תפוחי אדמה אדומים הם המועדפים עלי במתכון הזה אבל כמובן שגם ראטה ותפוחי אדמה רגילים יעשו את העבודה. מה שכן, אני ממש ממליצה לבחור תפוחי אדמה בינוניים ומטה. הם גם טעימים יותר, גם מוכנים מהר יותר וגם נראים יותר טוב בתבנית.

[divider]

בטורים הקודמים של "משהו טעים":
סלט אבוקדו מיוחד
אצבעות בראוניז בציפוי שוקולד וסוכריות

סלט גזר וסלק ברוטב חמאת בוטנים

בורקס פילו במילוי גבינות ותרד

דפי שוקולד עם קונפטי חמוציות ופקאנים


הכנתם? יש לכם שאלות לגבי המתכון? כתבו למטה בתגובות או פרסמו את התמונות של תפוחי האדמה שהכנתם בקבוצת הפייסבוק