סלט רצועות גזר וסלק עם עשבי תיבול ובוטנים

מאת: raheli

בריא, טעים ומאוד קל להכנה - סלט רצועות גזר וסלק עם המון עשבי תיבול רעננים, רוטב תפוזים ודבש ובוטנים קלויים מעל

סטריפ משהו טעים
כבר סיפרתי לא פעם כמה אני וסלטים חברים ממש טובים. בעיני, שילוב של ירקות, טריים ואפויים, עם רוטב שמצליח לאזן בין חמיצות, מליחות, מתיקות וחריפות, מייצר מנה שיכולה בקלות להחליף את ארוחת הצהריים הכבדה ולתפקד נהדר גם בערב ואפילו בבוקר.

תוסיפו לזה את המגוון העצום של הירקות שחדרו אלינו בשנים האחרונות בעקבות שוק האיכרים בנמל תל אביב ובהמשך ישיר למטבחים הרבים שנכנסו לכאן, ותקבלו השראה עצומה שמחכה בדוכנים ומשוועת שתכינו איתה מטעמים.

עגבניות בהמון צבעים וטעמים, תפוחי אדמה סגולים עם טעם של חמאה, סלק צהוב וסלק ספירלה מתוקים להפליא ועוד מגוון ירקות שזקוקים רק למעט מלח כדי לככב.

אני לא באמת צריכה תירוצים כדי להכנס למטבח ולחתוך ירקות, אבל ראש השנה שמתקרב בצעדי ענק היווה הפעם את הסיבה האמיתית למפגש פסגה שהתרחש עם מתן (טוניס שולחן) וגיל (מבשל ואוכל) שמעבר להיותם חברים שבלב, תמיד מצליחים לגרום לי לבשל טוב יותר. משהו בוייב המכיל והכייפי שלהם הופך כל סלט לטעים יותר. טוב, אולי זה לא רק הוייב, אלא גם הטעימות שלהם באמצע "עוד קצת מלח", "אולי עוד טיפה דבש", "כמה מלח!".

איזונים.

המפגש הזה לא הסתכם רק בסלט שלפניכם, האמת היא שהסלט הזה היה הדבר האחרון שהכנתי ממש בכוחות אחרונים. קדמו לו 2 סלטים מיוחדים (מבטיחה לעלות מתכונים שלהם בימים הקרובים), צימעס עם כופתאות תפוחי אדמה וחלת דבש ותפוחים מופלאה של גיל וצלי חגיגי, אבל מאוד פשוט להכנה (אתם חייבים להכין), של מתן.

ארוחת ראש השנהארוחת ראש השנה מוקדמת. בקרוב שאר המתכונים.


בגלל אילוצי זמן וכח, 2 החבובות האלה יעלו את המתכונים שלהם בדיליי קט, או שזאת אני שהקדמתי מדי, אז עד שאפנק אתכם גם בלינקים למתכונים שלהם, הנה המתכון הראשון מתוך אותו בוקר ארוך במטבח.

עדכון (19:30): המתכון ההורס של גיל לחלת דבש ותפוחים עלה לבלוג, אתם מוזמנים להכנס ולהכין!

P1220300_post-Custom

מדובר בסלט שהוא בראש ובראשונה בריא. יש בו רצועות דקיקות של גזר וסלק (טריים) שדורשים לעיסה לא קצרה (פעם סיפרו לי שזה נורא בריא וחוסך קלוריות) ומתפצחים בפה, מלא עשבי תיבול שמוסיפים טונות של רעננות, רוטב חמצמץ שהולך נהדר עם הירקות ומוסיף בעיטה של טעם ובוטנים קלויים שמתפקדים כתוספת הקראנצ'ית של הסלט. והוא באמת באמת נפלא.

אז ברוח הסלט והחג, מאחלת לכם שכל הרע יסתלק ויהיה לכם המון מקום בפנים להכיל את הטוב והמתוק. חג שמח!

סלט סלק וגזר

סלט סלק וגזר עם עשבי תיבול ובוטנים


מצרכים:
2 גזרים, קלופים
1 סלק, קלוף
1/2 צרור כוסברה
1/3 צרור פטרוזיליה
1/2 צרור נענע
3 ענפי בצל ירוק
1/2 כוס בוטנים קלויים, לא מומלחים

לרוטב:
מיץ מתפוז אחד
מיץ מ-1/2 לימון (בגלל שזאת לא ממש העונה של הלימון, אם הוא יבש מעט, תשתמשו במיץ מלימון שלם)
כף גדושה סילאן או דבש
3/4 כפית מלח
אופציונאלי: 1/2 פלפל צ'ילי טרי, קצוץ דק

אופן הכנה:
- במנדולינה, במעבד מזון או בקולפן ז'וליינים (אפשר להשיג את הקולפן כמעט בכל חנות לכלי בית או חנויות אפייה) יוצרים רצועות דקות מאוד של גזר וסלק. חשוב להשתמש במכשיר שיוצר רצועות דקות כי שני הירקות לא מבושלים ולכן העדינות כאן הכרחית. מניחים בקערה בלי לערבב בין הגזר לסלק.
- קוצצים גס את עשבי התיבול והבוטנים ואת הבצל הירוק חותכים לטבעות דקות.
- מערבבים היטב את מצרכי הרוטב ומתקנים תיבול במידת הצורך. הרוטב צריך להיות חמוץ יחסית אבל עם טעמים עדינים של מתיקות.
- אם רוצים להגיש את הסלט כמה שעות אחר כך, מניחים בקערה אחת את עשבי התיבול והבוטנים, בקערה שנייה את הגזר והסלק מכוסים בניילון נצמד ובקערה שלישית את הרוטב ושומרים במקרר.
- כשרוצים להגיש (אפשר גם שעה-שעתיים לפני ההגשה), מפזרים מעל הגזר והסלק את עשבי התיבול והבוטנים, מזלפים את הרוטב ומערבבים בעדינות, עדיף עם הידיים, עד שכל הסלט עטוף ברוטב.

סלט סלק וגזר

הערות חשובות:
- הסלט במיטבו מיד אחרי ההכנה והערבוב עם הרוטב ועד שלוש שעות אחרי. הוא יהיה טעים אמנם גם אחרי יום במקרר אבל אז עשבי התיבול לא יראו רעננים כמו ביום הראשון.
- הסלט הזה נהדר גם עם רוטב בוטנים מהיר - מערבבים בקערה 2 כפות חמאת בוטנים עם כף סויה, 4 כפות מיץ לימון, צ'ילי חתוך דק ומעט מים עד לסמיכות הרצויה ומערבבים עם הסלט לפני ההגשה.
- במקום בוטנים אפשר להגיש את הסלט עם פיסטוקים, חשוב רק לקלות אותם על מחבת לפני.
- כמות עשבי התיבול כאן די גדולה, ואתם יכולים לשחק איתה, רק שמרו על הפרופורציות במתכון. כמות זהה מכל עשב תיבול חוץ מפטרוזיליה שממנה צריך פחות (בגלל הטעם העשבי הכבד שלה).
- כמובן שאם אתם רוצים את המתכון טבעוני תשתמשו בסילאן במקום דבש.

אל תפספסו:
סלט עגבניות שרי חריף עם צנוברים
סלט כרוב וגזר עם פרגיות וקשיו

סלט עשבי תיבול עם שקדים, צנוברים וחמוציות
סלט קינואה עם עדשים שחורות וכרוביות