עוגת אפרסקים הפוכה

מאת: etibet

קלה להכנה, טעימה במיוחד ורכה רכה - אתי בטיטו מכינה עוגת אפרסקים (משומרים) הפוכה שניתן להכין עם כל פרי שאוהבים

חוויות-קולינריות sweet weekend

עולם הפוך-הפוך עולם
הכל תמיד חסר, אבל מושלם
פנים אחור-אחור פנים
אמור, מה יש בחוץ משבפנים

גילוי נאות: גם אני גדלתי על סדרת קלטות הילדים והקלאסיקה "דיג דיג דוג". אתם בטח שואלים על מה ולמה הווידוי, אומר לכם. עשיתי סדר השבוע במחסן הצמוד לביתי, בין הערימות מצאתי כמה אוצרות. קלטות ילדים מאובקות שמשום מה לא נמסרו או נזרקו במהלך השנים. מכשיר וידאו כבר אין לנו, אבל יוטיוב יש ויש. אז מתוך סקרנות ובעודי מבשלת צהריים במטבח (המקום היחיד בו אני מרשה לעצמי לזמר) שמעתי בדביקות את השירים המיתולוגיים והמשמחים. מה אומר לכם, הילדה שבי צהלה לקול שירי המשחק, הריקודים והתום. זכרתי את כל המילים בעל פה ישר והפוך. ברגע של חולשה, הבטחתי לעצמי ללמד ולהראות גם לילדים העתידיים שלי. בעיקר את השיר שמופיע לעיל - "עולם הפוך" על פי הלחן של נורית הירש והמילים של מיכל חזון. המילים "התיישבו" לי בול עם תובנות החיים ועם פוסט העוגה ההפוכה שכתבתי. העולם הפוך, זה בטוח. 


אוהבי הפירות המשומרים (או לפחות אלו שמקפידים לשתות את הסירופ הנלווה) המתכון הזה בשבילכם. עוגת אפרסקים הפוכה שניתן להכין כל השנה. למעשה, אפשר להשתמש בכל פרי משומר ובכל צורה (גם פלחים) - אפרסקים, משמשים ואננס יתקבלו בברכה ויהוו שידוך מצוין למרקם העוגה. זוהי עוגה רכה עם שמנת חמוצה שמעדנת את הטעמים. הסוכר החום והחמאה מקרמלים את המעטה החיצוני של העוגה ויוצרים מעטפת קריספית הנראית לעין כשהופכים את העוגה. גם ניסיון הכנה ברינגים אישיים קטנים עבר בהצלחה מרובה. 

מלבד זמן האפיה, שלבי ההכנה קלים ומהירים והתוצאה מרשימה. תהנו!



מצרכים:
100 גרם חמאה, רכה
1 כוס (200 גרם) סוכר
2 ביצים בינוניות
1 ו-1/4 כוסות קמח תופח
גביע שמנת חמוצה 15%
כפית תמצית וניל

לתחתית:
25 גרם חמאה, רכה
1/4 (50 גרם) כוס סוכר חום
9 אפרסקים משומרים קטנים או 5 גדולים או פרי משומר אחר

לקישוט:
אבקת סוכר

אופן הכנה:
• מחממים תנור ל- 180 מעלות.
• מכינים את התחתית - מורחים תבנית עגולה (קוטר 24 ס''מ) בחמאה רכה (25 גרם) ומפזרים מעל סוכר חום בשכבה אחידה. מסדרים את חצאי האפרסקים (או פרי אחר שבחרתם) בצפיפות כשצידם העגול כלפי מטה (נראים כלפי חוץ).
• מערבלים במיקסר חמאה, סוכר לבן ותמצית וניל עד שמתקבלת תערובת תפוחה ובהירה. מוסיפים את הביצים בהדרגה עד שהן נבלעות בתערובת.
• מנמיכים את המהירות, מוסיפים קמח ושמנת לסרוגין ומערבלים עד לקבלת תערובת אחידה.
• שופכים את התערובת מעל האפרסקים שמתכסים כמעט לגמרי.
• אופים כ- 50 דקות. בודקים מידי פעם עם קיסם שפנים העוגה מוכן, מצננים, מעבירים סכין בין דפנות התבנית והופכים על צלחת הגשה או נייר אפיה.
בוזקים אבקת סוכר ומגישים.

צילום: רחלי קרוט



טעמתי ובדקתי השבוע


1. פלחי אפרסק משומר (820 גרם) של שופרסל - ללא צבעי מאכל וחומרים משמרים. פלחים דקים של אפרסק המלווים בסירופ מתקתק ועדין. גם זו אופציה מעולה לשימוש בעוגה המופיעה לעיל. ניתן לסדר את פלחי האפרסקים בצורה מעגלית ונאה. 

2. גרגרים להכנת משקה צמחים ריקולה - מכיל 13 סוגי צמחים ובעל טעם ארומטי חזק ומרענן של מנטה, אומנם על בסיס סוכר ולא מומלץ לצרוך בכמויות, אבל בשעת ערב,משקה חם לפני השינה או סתם לפינוק. כדאי לנסות עם חלב קר.

3. עוד בעניין משקאות, מיץ רימונים סחוט טבעי של פרימור. נכון שיש כמה משקאות כאלה בשוק, אך המיץ של פרימור הוא 100% טבעי וללא כל תוספות או העשרות. טעים במיוחד.

4. התוודעתי השבוע לאפליקציית מאפו Mappo, אפליקציה סלולרית, חינמית ופשוטה לתפעול המאפשרת צפייה ב"מפה חיה" של מקומות תרבות וקולינריה. האפליקציה ממליצה על מקום על פי הגדרות החיפוש ותוך ציון מרחק מדויק מהיעד וכן מספקת הטבות והחזר כספי למשתמשים. ב-2 מילים: אינפורמציה וכסף.בעיניי, רעיון גאוני לצרכן הבליין החוסך כסף וכן לבית העסק המקבל פלטפורמה שיווקית. סוף סוף מועדון צרכנות קולינרי בו אצבור כסף ב"ארנק הדיגיטלי" לשימוש חוזר (10% מערך החשבון) בכל אחד מבתי הקפה והמסעדות החברים באפליקציה (מה שדורש בדיקה מתמדת של בתי העסק המשתפים פעולה).

חשוב לציין כי בניגוד לארנקים אלקטרוניים אחרים שיש בשוק, הכסף עובר מבית העסק ישירות לארנק האלקטרוני במאפו ואין צורך במספר חשבון או כרטיס אשראי. פשוט מציגים למלצר בעת התשלום ומממשים את הכסף הצבור או חלקו על פי בחירה. גם על התשלום הווירטואלי המתואר לעיל מקבלים החזר. לדברי תומר באומל, היזם הצעיר והמוכשר, עד כה רשומים באפליקציה כ- 100 בתי עסק ומדי יום מצטרפים רבים נוספים אשר שמותיהם מתעדכנים בדף הפייסבוק.

נקודה למחשבה - הורדתי את האפליקציה אך לא מצאתי בית עסק בעיר מגוריי (רחובות) ולכן טרם יצא לי להתנסות בה בצורה מקיפה. למרות זאת, אין לי ספק כי בחלוף הזמן האפליקציה תשתכלל רבות הן ברישום בתי עסק והן בהתרחבות לתחומי בילוי נוספים. בינתיים, אין מה להפסיד. הורידו את האפליקציה, גשו לבית עסק המופיע ברשימה וחסכו כסף לבילוי הבא. להורדה לאנדרואיד לחצו כאן
5. קולפן GIULIANI מבית המותג סלייסר (משווק על ידי כרמל דיירקט) . הקולפן קל משקל, בעל אחיזה נוחה ולהב העשוי מנירוסטה. הקילוף עצמו חלק ונוח. זו הפעם הראשונה שקילוף ירקות אצלנו בבית לא קוטלג כעבודה מעצבנת ומתישה. ולא פחות חשוב, הקולפן ניתן לשטיפה במדיח.






גם השבוע אני מזמינה אתכם להצטרף ללמעלה מ-400 החברים בקבוצת הפייסבוק החדשה של הטור. להגיב, לשתף תמונות ומתכונים שהכנתם בהשראת הטור ולהתעדכן ראשונים בפוסטים השבועיים. וגם: רוצים לקבל עדכון בכל פעם כשמתכון חדש עולה? שלחו לי את המייל שלכם ל: etush93@walla.com

[divider]


אתי בטיטו - בת 25, משפטנית, שוקולטיירית מקצועית, בלוגרית ומובילת דעה בתחומי הקולינריה ומוצרי צריכה. ליצירת קשר, הזמנות ושת"פ  – etush93@walla.com


 


בטורים הקודמים: