אוזני המן משוישות במילוי חלבה או: חצי יובל

מאת: etibet

מתכון מיוחד לאוזני המן משוישות במילוי חלבה שמכינים מטחינה וסילאן. וגם: אופציה לגיוון עם אגוזים ואבקת סוכר

 חוויות-קולינריות sweet weekend




"בפורים האנשים הולכים ברחובות
לראות כיצד האחרים שמחים
כל אחד שוכח שהוא - זה אותם האחרים"



 בכל שנה בתקופה הזאת, כשהנפצים מתחילים להרעיש ואוזני ההמן מפציעים על מדפי מאפיית הבוטיק השכונתית, אני מתחילה להתרגש והמשוואה ברורה. פורים מתקרב = תאריך יום ההולדת שלי קרב ובא. פעם, כשהייתי קטנה, הייתי בטוחה שכל עם ישראל חוגג לי יום הולדת עם מסיכות, רעשנים והמון מתוקים. כמה כיף להוולד בחודש כל כך שמח וכמה כדאי לשמר את השמחה גם בתקופה שאחרי.


השנה זה אחרת, השנה אני חוגגת 25 "חורפים". חצי יובל זה כבר לא הולך ברגל. כחלק מהנוסטלגיה ומתוך רצון לעכל את גילי המופלג, ישבתי עם קלסר הברכות שלי. אוסף של כרטיסי ברכה מכל הזמנים. ברכות מחברות טובות, בני משפחה וגם מהחבר שכבר לא. מעניין לראות את שכלול הברכות לאורך השנים. מסתבר שברכות הומוריסטיות וקלילות זה כבר לא. פתאום כולם רציניים ומאחלים לך ברכות של אנשים גדולים.


עבורי, יום הולדת הוא יום של חשבון נפש לשנה שעברה, מה הספקתי לעשות בשביל אחרים, בשבילי, ומה עוד נותר להספיק - השתלבתי השנה בפרויקט התנדבותי "צעירים מובילים", כולי תקווה שנצליח לעשות שינוי אמיתי בחברה. הכרתי אנשים מדהימים, חברי אמת וקולגות שבלעדיהם השנה הזאת לא היתה אותו דבר. תודה לכם. וגם לכם קוראי הנאמנים והמזדמנים, המשיכו לקרוא את טוריי, להכין, להגיב ולגרום לי סיפוק והנאה.


גם השבוע אני מזמינה אתכם להצטרף ללמעלה מ-470 החברים בקבוצת הפייסבוק של הטור. להגיב, לשתף תמונות ומתכונים שהכנתם בהשראת הטור ולהתעדכן ראשונים בפוסטים השבועיים. וגם: רוצים לקבל עדכון בכל פעם כשמתכון חדש עולה? שלחו לי את המייל שלכם ל: etush93@walla.com


בריאים ומתוקים
לרגל פורים הקרב ולכבוד האנשים הזריזים שמרעננים את מתכוני אוזני ההמן, אני מגישה לכם בשיתוף עם חברת "אחווה" מתכון לאוזני המן פרווה בגרסה הבריאה. אוזני המן מופחתי שומן ללא מרגרינה וחמאה, במילוי טחינה גולמית משומשום מלא ובהגשה מיוחדת. מהמתכון שלפניכם יוצאת כמות של כ- 35 אוזני המן גדולים. ניתן להפחית או להגדיל כמויות בהתאם לצורך.


טרום פורים שמח, מתוק ובריא. תהנו.



אוזני המן משויישות חום-לבן במילוי טחינה וסילאן


מצרכים לבצק:
3 כוסות (420 גרם) קמח רגיל
3 כוסות (420 גרם) קמח תופח
3 ביצים, גודל L
1 שקית סוכר וניל
150 גרם (3/4 כוס) סוכר
150 מ"ל (3/4 כוס) שמן
3/4 כוס מיץ הדרים או מים. אופציה חלבית - ניתן להשתמש ב3/4 כוס חלב
כף וחצי אבקת קקאו (לצביעת חלק מן הבצק כמפורט בהוראות)


מצרכים למלית:
250 גרם (חצי מיכל) טחינה משומשום מלא
6 כפות סילאן או דבש
1 ביצה טרופה "להדבקה"


אופציה לקישוט:
50 גרם (1/2 כוס) אגוזי מלך, קצוצים גס
אבקת סוכר


אופן הכנה:
• מחממים תנור ל-170 מעלות.
• מערבבים היטב בקערה את הטחינה עם הסילאן עד לקבלת מרקם חלק. מעבירים לקירור.
• מנפים את הקמחים (מלבד עניין הכשרות, לצורך קבלת קמח אוורירי), מכניסים לקערה יחד עם שאר החומרים היבשים (מלבד הקקאו), מערבבים ומוסיפים את החומרים הרטובים- ביצים, שמן, נוזלים. מערבבים ולשים עד לקבלת כדור בצק אחיד. מומלץ לא ללוש יתר על המידה, בכדי לא לפגוע במידת פריכותו של הבצק.
• מחלקים את כדור הבצק ל-2. אחד מהחלקים מניחים בצד, לחלק השני מוסיפים את אבקת הקקאו (כף וחצי) תוך כדי לישה.
• מאחדים את 2 הכדורים (הכדור ה"צבוע" והכדור הרגיל) יחד על משטח מקומח ומרדדים עד לקבלת בצק בדוגמת "שיש" ובעובי של 2 מ''מ.
• קורצים עיגולים בעזרת קורצן או כוס. מסדרים את העיגולים על תבנית אפיה מרופדת בנייר אפיה.
• טורפים את הביצה, מברישים את עיגולי הבצק לצורך סגירה אטומה.
• מעבירים את המלית לשק זילוף ומזלפים מעט מילוי במרכז כל עיגול (ניתן להשתמש בכפית במקום). לאחר הזילוף, יש להדק את הבצק היטב בצורת אוזן.
• אופים כרבע שעה (או עד הזהבה) בתנור שחומם מראש ל- 170 מעלות. לקראת סיום האפיה ניתן להוסיף חופן אגוזים קצוצים מעל כל מלית.
• מניחים בצד לקירור ומקשטים באבקת סוכר.



ביקרתי השבוע


אפרופו שמחה, מה יותר משמח בשלן/חובבן מלונה פארק של כלים, ריחות וטעמים? זה מה שהרגשתי כשביקרתי בסניף החדש של "לגעת באוכל" בקניון רחובות. כתושבת העיר, העוסקת בתחום הקולינרי, חשתי תמיד בחסרונה של חנות מקומית מקצועית שיכולה לתת מענה מתאים. במקום לכתת רגליים בין החנויות השונות או לנסוע לעיר הסמוכה אפשר פשוט להכנס לחנות בקניון המרכזי.


הסניף, קטן יותר מחבריו, אך שומר על הקונספט הייחודי הכולל אלפי חומרי גלם, כלים, גאדג'טים ומתנות בחלוקה מסודרת ונוחה ואנשי צוות במחלקות השונות הקשובים לכל שאלה או התייעצות באשר למוצר. בביקורי חיפשתי מוצר אסייתי שלא מצאתי על המדפים (לא רק בלגעת באוכל) וקיבלתי מענה ושירות מצוין מהנהלת המקום, אשר הבטיחה לדאוג שהמוצר יגיע בקרוב.


בסניף לא פועלת "האקדמיה הקולינרית" של הרשת המפעילה קורסים וסדנאות מעולם הבישול והאפיה. סדנאות אלו תוכלו למצוא בסניף בראשון לציון. בביקור הספציפי ולרגל הפתיחה נערכה הדגמה מולקולרית מרהיבה על ידי שף הרשת - שחר דבח. בהקשר זה ולאור ההתעוררות בתחום המולקולרי בארץ ובעולם, נענו בחברה לדרישה ובקרוב ניתן יהיה להשיג את החומרים הנדרשים במקום.


לגעת באוכל סניף רחובות


צילום מתכון: רחלי קרוט


אתי בטיטו - בת 25, משפטנית, שוקולטיירית מקצועית, בלוגרית ומובילת דעה בתחומי הקולינריה ומוצרי צריכה.



בטורים הקודמים:

מתכון לעוגת אפרסקים הפוכה
מתכון לעוגה בחושה עם תותים

מתכון לריבועי ריבה

מתכון לעוגת ביסקוויטים עם ריבת חלב

מתכון לעוגיות לוטוס מטוגנות בציפוי פריך
מתכון למוס גבינה ותותים
מתכון לבננה ספליט
מוס שוקולד מושלם