קראמבל בננות ותפוחים

מאת: olga

פירורי בצק חמאה פריכים וזהובים מעל בננות ותפוחים אפויים. מגישים עם כדור גלידת וניל (רוצים להכין עם פרי אחר? אתם כמובן יכולים)

המרכיב הסודי - אולגה טוכשר
כשהתותחים רועמים, המוזות שותקות.
אני לא בטוחה למי שייכות זכויות היוצרים על המשפט הזה, אבל המישהו הזה ידע על מה הוא מדבר. אם להגדיר חיים כסה״כ פעולות שבן אדם אוהב לבצע, אז כבר כמה שבועות שאני לא ממש חיה. אני לא אופה, לא מצלמת, לא מצליחה לארגן את המחשבות שלי ולכתוב. אני זזה על אוטומט, הולכת לעבודה וצורכת יותר מדי חדשות. המצב מדכא כל ניסיון ליצירתיות. למי אכפת מהמתכונים כשכל יום נהרגים אנשים?

בתחילת המערכה נסעתי לחו״ל לטיול שתוכנן מזמן, כששום דבר עוד לא רמז על בוא הכאוס. השבוע המושלם הזה בברלין עם חברה טובה שלא ראיתי הרבה זמן היה כיסא מפלט למציאות מקבילה בה אין אזעקות, אלימות, מוות וסקירה ופרשנות בלתי פוסקות של כל אלה. בברלין היו קצת הפגנות פרו צד כזה או אחר, אבל בעיקר הרבה תותים ופירות יער. הייתה חגיגת זכייה באליפות העולם בכדורגל וגם בירה, נקניקיות, שוקולד וגלידה. הטיול לא תוכנן כקולינרי, אבל הפך לכזה. גם כי יש לי בלוג בישול והנושא קרוב ליבי, אבל בעיקר כי אוכל זה דבר מנחם. ומרגיע. ומוריד את רמות הלחץ. ומשתיק את הראש. ופותח את הלב. הוא גם עשוי להיות משמין, אבל לא מדברים על זה.

אני מניחה שזאת הדרך שלי לשכנע את עצמי להמשיך. אם אבלה עוד ערב מול הטלוויזיה בחוסר מעש - פשוט אתחרפן. אז בזמן שכולם מצפים להפסקת אש, אני מדליקה את האש ומכינה מילוי. אני עומדת עם הגב לטלוויזיה, רק מקשיבה, ומכינה קובה למרק שאבשל לקראת סוף השבוע. ואולי, אם הכל יהיה בסדר, אני אפעיל את התנור ואכין עוגה. לא משהו פנסי, פשוטה וטעימה. על בסיס פירות שיש עכשיו בשפע, עם פירורי קראמבל פריכים, מתוקים וזהובים מעל. ואתפלל בלב תפילה חילונית הכי כנה לשלום ושקט בארצי ולהשבת החיים.



מרכיבים לפירורי בצק (תבנית 26 ס"מ):
150 גרם קמח (כוס + כף)
150 גרם שקדים טחונים (2 כוסות פחות 2 כפות)
150 גרם חמאה קרה
150 גרם סוכר חום דביק (1/2 כוס + 2 כפות)
כפית קינמון
קומץ מלח

מרכיבים למלית:
6 תפוחים ירוקים
5 בננות בינוניות
מיץ מלימון אחד
1/3 כוס סוכר (לבן או חום)

אופן הכנה:
• מכינים את פירורי הבצק: מכניסים לקערת מעבד המזון את כל מרכיבי הפירורים ומערבבים בכמה פולסים ארוכים עד שמתקבלת תערובת חמאתית סמיכה ודי דביקה. מעבירים אותה לקירור.
• מחממים את התנור ל- 180 מעלות.
• מקלפים את התפוחים והבננות וחותכים לקוביות בינוניות, בערך ס"מ על ס"מ. מכניסים לקערה, מוסיפים את מיץ הלימון והסוכר ומערבבים.
• מורחים קצת חמאה על תבנית האפייה, מעבירים פנימה את תערובת הפירות, מפוררים מעל את פירורי הבצק המקוררים ושולחים לתנור ל- 50 דקות – שעה, או עד שהפירורים מזהיבים.
• מגישים כל עוד הקראמבל חם, מומלץ עם כדור גלידת ווניל בצד.
• שומרים במקרר. ניתן לחמם לפני השימוש החוזר.

הערות:
• אפשר להשתמש בכל סוג פרי או שילוב פירות שאוהבים, אבל כדאי לנסות את הגרסה הזו.
• אפשר להכין את הקראמבל בתבניות אישיות. תאפו אותו עד שפירורי הבצק מזהיבים.
• אפשר להפחית את כמות החמאה בפירורי הבצק, למשל עד 120 או אפילו 100 גרם. הפירורים יצאו הרבה יותר יבשים, וגם הקראמבל עצמו יהיה פחות עסיסי.
את המתכון המצולם עם הסברים צעד אחרי צעד אפשר לראות כאן.

בטורים הקודמים:
עוגת ביסקוויטים עם קרם לימון
עוגת דובדבנים חמוצים

פאי רועים עם פירה ובשר טחון

עוגיות דאבל שוקולד במילוי ריבת חלב

מתכון לקינוח שכבות עם קרם גבינה, פירות ופירורי עוגיות

מתכון למאפינס ירקות עם קמח מלא

מתכון לצ'אטני תפוחים


>> לעוד מתכונים מעולים הכנסו לבלוג של אולגה טוכשר – המרכיב הסודי


צילומים: אולגה טוכשר