סלט אטריות שעועית עם כוסברה וקשיו

מאת: raheli

הוא גם בריא, גם צבעוני ומרשים ובעיקר נורא נורא טעים - סלט אטריות שעועית רחבות עם רצועות גזר, מלפפון, כוסברה וקשיו

סטריפ משהו טעים
לפני כמה חודשים, באחד מהשיטוטים שלי בשוק לוינסקי, גילית חנות קטנה וקסומה, מלאה בניחוחות וצבעים מהמזרח הרחוק. בדקות הראשונות, אחרי שהצצתי אל עבר האריזות עם הכיתוב היפני (או שמא זה סיני) והבקבוקים הצבעוניים, חשבתי לברוח - לפני שהמוכרת תשאל אותי מה אני רוצה לקנות ואני אמלמל שאין לי באמת מושג.


למזלי, התעשתתי די מהר וברגע שהיא פנתה אלי, ביקשתי דבר אחד – שתסביר לי מה יש כאן בחנות ואיך מבשלים את זה בבית.


את הנודלס והטריאקי שכיכבו על המדפים אמנם הכרתי היטב, אבל שאר האטריות נראו לי כמו יצורים קטנים וחמודים ממאדים. אני לא אלאה אתכם בשעה הארוכה שביליתי שם, מקשיבה לכל מילה שלה, גומעת הסברים על בישול אטריות כוסמת, מהנהנת כשהיא מציגה לי את ההבדלים בין הרטבים ובעיקר נרגשת מכל הרעיונות שרצו לי בראש, מה שכן, בסופה של שעה מצאתי את עצמי עם 4 שקיות מלאות והמון המלצות.


צילום: רחלי קרוט

כשהגעתי הביתה וסידרתי על השיש את השלל, גיליתי שקית שקופה שטמנה בתוכה אטריות שעועית רחבות, בצורת ריבועים מנוקדים באצות קטנטנות. השימוש באטריות האלה, נזכרתי שהסבירה לי המוכרת, זהה לשימוש באטריות שעועית הדקיקות והיותר מוכרות (למי שלא מכיר, מדובר באטריות דקות וחלקלקות, עדינות ורכות, שמומלץ לשלב בעיקר בסלטים).


כמובן שלא התאפקתי, בישלתי אותן בצ'יק ושידכתי להן רוטב אסייתי שהולך איתי כבר שנים. מדובר ברוטב שמשלב בצורה מאוזנת ועדינה את 4 הטעמים – חמוץ, מתוק, חריף ומלוח אותם משיגים בזכות שימוש בלמון גראס וחומץ, סוכר, צ'ילי וסויה. אל כל אלה מתווספים גם שמן שומשום ושמן זית שהופכים את הרוטב לחלקלק ומיוחד.


ובכלל, למון גראס ושמן שומשום הם 2 מצרכים גאוניים שהשימוש בהם מקפיץ את המנה כמה דרגות למעלה, כל עוד משתמשים במינון נכון ולא מגזימים. הארומה שמשתחררת מהלמון גראס, שנראה תמים ועדין, מצליחה להפתיע אותי בכל פעם מחדש. ועכשיו, כשאפשר להשיג אותו בחנויות, ארוז בחבילות מוקפדות ונוחות של חוות תקוע, אני יותר מממליצה לכם להצטייד בו. הוא נהדר גם למוקפצים ומרקים אסייתיים ותמיד אפשר לארוז אותו היטב ולשמור במקפיא לשימוש מאוחר יותר. ואגב, אם אתם מבשלים אותו אין שום בעיה להשתמש בכל הענף ופשוט להוציא אותו בסיום. לעומת זאת, אם אתם משתמשים בו למוקפץ למשל, מומלץ לקלף את השכבות העבות והסיביות יותר ולהשתמש רק בחלק הפנימי והעדין.


אז רגע לפני שאני משחררת אתכם לרוץ ולהצטייד באטריות שעועית, בלמון גראס ובשמן שומשום (את השאר בטוח יש לכם בבית), תרשו לי להגיד תודה למוכרת המקסימה בחנות בשוק לוינסקי שתמיד מוצאת זמן וסבלנות להסביר לי על כל מוצר חדש. וכן, הגיע הזמן שאבדוק איך קוראים לה.


אה וכן, הסלט הזה לא רק טעים, הוא גם סופר בריא. הידד!


צילום: רחלי קרוט



איפה משיגים


מוצרים אסייתיים (וכמובן אטריות שעועית)
דרגון – לוינסקי 48, תל אביב


שמן שומשום
להשיג בכל סופר. תקנו בקבוק קטן, זה יספיק לכם להמון זמן.


למון גראס
נמכר בחבילות ארוזות של חוות תקוע, בדרך כלל נמצא במקררים ליד הפטריות.


צילום: רחלי קרוט



סלט אטריות שעועית עם גזר, מלפפון, כוסברה וקשיו


מצרכים:
חבילת אטריות שעועית (דקות או רחבות, איזה שתמצאו)
1 גזר
1 מלפפון
1/2 פלפל צ'ילי (טרי)
1/2 כוס עלי כוסברה
1/3 כוס קשיו
אופציונאלי: נבטים


לרוטב:
1 למון גראס
5 כפות מים
כפית שטוחה צ'ילי גרוס
2 כפות סוכר
3 כפות חומץ תפוחים (או חומץ רגיל)
2 כפות רוטב סויה
כף שמן שומשום
5 כפות שמן זית


אופן הכנה:
• קוצצים את הלמון גראס לטבעות דקות ומניחים בסיר קטן ביחד עם מים, צ'ילי וסוכר. מביאים לרתיחה ומערבבים עד שהסוכר נמס לגמרי.
• מסננים את הרוטב לתוך קערה קטנה ונפטרים מהצ'ילי והלמון גראס שנשארו במסננת.
• מוסיפים לרוטב חומץ, סויה, שמן שומשום ושמן זית ומערבבים. מניחים בצד.
• חותכים את הגזר והמלפפון לרצועות דקות מאוד, אני השתמשתי בקולפן ג'וליינים אבל אפשר גם במעבד מזון או במנדולינה. חשוב – את המלפפון חותכים רק עד שמגיעים לחלק הרך (הפנימי).
• קולים את אגוזי הקשיו על מחבת במשך 2-3 דקות וקוצצים גס.
• חותכים את הצ'ילי הטרי לפרוסות דקיקות.
• מניחים את אטריות השעועית בקערה רחבה, שופכים מים רותחים עד כיסוי וממתינים בין 5-8 דקות או עד שהן רכות. מסננים מהמים.
• מרכיבים את הסלט: בקערה רחבה מניחים את האטריות, רצועות הגזר והמלפפון ופרוסות צ'ילי. שופכים מעל את הרוטב ומערבבים בעדינות. מפזרים מעל כוסברה וקשיו ומגישים.


צילום: רחלי קרוט


הערות והארות:
• הסלט נהדר כשהוא חמים מעט אחרי בישול האטריות אבל מעולה גם אחרי יום במקרר כשהטעמים מתמזגים (מניסיון, תענוג לקחת אותו בקופסה לארוחת צהריים בעבודה. ואפילו לא צריך לחמם).
• אם רוצים לגוון אפשר להוסיף לסלט נבטים ואפילו קישואים חתוכים לרצועות דקיקות, אין צורך לבשל אותם, הם יתחממו מחום האטריות. אפשר גם להמיר את הכוסברה בבצל ירוק חתוך לטבעות ו/או להוסיף קצת שומשום.
• אם אתם לא אוהבים חריף אפשר להשמיט את הפלפל צ'ילי הטרי. לעומת זאת, לא מומלץ להוריד את הצ'ילי הגרוס מהרוטב שכן הוא מאזן את המתיקות של הסוכר.


בטורים הקודמים של מדור "משהו טעים":
בומב כדורי שוקולד נוטלה
מיני פרעצלס

עוגת שיש עם ממרח לוטוס וקוקוס

צ'יפס בטטה אפוי

עוגיות שוקולד צ'יפס במילוי נוטלה

עוגת ביסקוויטים עם קרם שוקולד  ותותים

עוגות נוטלה מ-3 מצרכים


צילומים: רחלי קרוט

הכנתם? יש לכם שאלות לגבי המתכון? כתבו למטה בתגובות או פרסמו את התמונות של הסלט שהכנתם בקבוצת הפייסבוק