עוגת תפוזים וריקוטה או: בוקר אפייה מתוק

מאת: raheli

עוגת תפוזים וריקוטה, רכה רכה, שמשקים עם סירופ וקליפות תפוזים. וגם: מה קורה כאשר 3 אופים נכנסים למטבח אחד כדי להכין קינוחים מעולים

סטריפ משהו טעים
שבועות שאני מתלוננת שקר, שמפזר חום מייבש ושרעמים וברקים זה מפחיד, אבל האמת היא, שאני מוכנה לסבול כל דבר כדי שהחורף ישאר לתמיד. החורף, והתפוזים.


בשנים האחרונות, אני ופירות הדר זה לגמרי סיפור אהבה. בעיקר מאז שגיליתי ש-5 דקות נסיעה מהבית יש מטע פירות מדהים שפותח את שעריו מהגשם הראשון ועד האחרון.


בכל שבת, ממש מוקדם בבוקר, אבא שלי מגיע לשם, ממלא שקיות בתפוזים, קלמנטינות, אשכוליות אדומות ואבוקדו ועובר דרכי כדי להוריד חלק מהשלל. למרות שהריטואל הזה חוזר על עצמו בכל שבוע, אני תמיד מתרגשת לראות מה יש בשקית. לפעמים צצים לימונים, לפעמים רימון מלא במיץ ולקראת אמצע החורף מגיעים גם תפוזי דם.


ולמה אני מספרת לכם את כל זה? כי שבוע שעבר החלטנו אני, גיל (מהבלוג מבשל ואוכל) ואולגה (מהבלוג המרכיב הסודי) להפגש לבוקר של אפייה. כשעלתה השאלה מה נכין, מיד ידעתי שהתפוזים חייבים לככב. כך קרה שבבוקר יום שישי מצאנו את עצמנו מול שקיות של פירות הדר, תבניות של ביצים ואריזות של קמח וסוכר שהפכו, שעות רבות אחרי זה, לשושני שמרים במילוי חמוציות ובזיגוג תפוזים (של גיל), לריבועי תפוזים ודובדבנים (של אולגה) ולעוגת תפוזים וריקוטה (שלי).


צילום: רחלי קרוט


הזדמנות שנייה
המטבח, שעד לפני שעה היה עירום ושקט, הפך ברגע אחד לשוקק ועמוס. בזמן שאולגה סחטה תפוזים, גיל ערבל את הבצק ואני ניסיתי, לשווא, לנצור את הרגעים האלה במצלמה. בשלב כלשהו, אחרי לא מעט שעות במטבח (נסו אתם להתפיח בצק שמרים בקור הזה), הבנתי שאם אנחנו רוצים להספיק לתפוס את השמש לצילומים, כדאי שנמהר. אז חשבתי. לריבועי התפוזים של אולגה היו תכניות אחרות.


בזמן שתהינו מה לאכול לצהריים, הרינג המקסים והעקום שלי הבריח מתוכו את מלית התפוזים והותיר רק שכבה רכה של פירורי חמאה. באקט של חצי יאוש חצי רצון לפרוץ בצחוק, הודענו לאולגה חגיגית שזה בסדר, בטוח נשאר קצת מהקרם כדי שנוכל לחתוך ריבועים. לא בטוחה אם היא באמת האמינה לנו, אבל בשלב מסוים, כשלא הסתכלנו, היא הרימה את הרינג והבינה שעדיף לא להקשיב לנו. וטוב שכך.


במקום להזרק על הספה ביאוש מוחלט ולבכות על גורלם של הריבועים (מה שאני הייתי עושה), אולגה התעשתה והחליטה להכין אותם שוב. הפעם היא שינתה קצת את אופן ההכנה, החליפה את התבנית והעבירה הילוך מניוטרל לפול גז. וזה השתלם. במשך השעתיים שלאחר מכן חיפשנו אינספור תירוצים לעבור ליד התבנית ולישר פינות. שילוב החמיצות והמרקם הנימוח של קרם התפוזים עם הפריכות של הביסקוויטים והעסיסיות של הדובדבנים הולידו קינוח שהוא לא פחות ממושלם.


צילום: רחלי קרוט


בין לבין, גיל הכין את שושני השמרים, שבדיעבד הסתבר שמדובר באחד מבצקי השמרים הטובים ביותר. וגם המילוי, שבהתחלה נשמע מעט מוזר, התברר כשילוב מנצח. ויעידו על כך ההורים שלי שקיבלו טעימה והתמוטטו מהטעם. שלא לדבר על המראה המפתה והמרשים של השושנים.


והייתה גם עוגה בחושה. רכה רכה, שמזכירה במרקם שלה את עוגות הסולת הרטובות של פעם. במקור, העוגה מוגשת ללא הסירופ, אבל בעיני היא משתדרגת פלאים עם התוספת התפוזית הזאת (מקור המתכון: Laura's Sweet).


צילום: רחלי קרוט


לפני סיום
רגע אחרי שסידרנו את המטבח, ארזנו קינוחים וצחקנו על רגעים קטנים שתיבלו את היום הזה (והיו כאלה לא מעט), ניגשתי לסלון כדי להרים צנצנת מלאה בצ'ילי גרוס ששדרג לנו קודם את הפיצה. אני אחסוך מכם את מראה הפרצוף המופתע שלי, אבל בואו נגיד שבפעם הבאה אני אדאג לסגור הרבה יותר טוב את המכסה.


וכמובן, הנה גם 2 המתכונים של גיל ואולגה (תמונות שלהם תוכלו לראות באמצע הפוסט):
שושני שמרים במילוי חמוציות ובזיגוג תפוזים
ריבועי תפוזים עם דובדבנים חמוצים


צילום: רחלי קרוט



עוגת תפוזים וריקוטה


מצרכים (2 תבניות אינגליש קייק קטנות או אחת ארוכה):
1 ו-1/2 כוסות (210 גרם) קמח
2 ו-1/2 כפיות (שקית) אבקת אפייה
140 גרם חמאה בטמפרטורת החדר
1 ו-1/2 (360 גרם) גבינת ריקוטה
1 -1/2 כוסות (300 גרם) סוכר
גרידה מ-2 תפוזים
3 ביצים
כפית תמצית וניל איכותית
מעט מלח

לסירופ:
1/3 כוס מיץ תפוזים
1/3 כוס סוכר
קליפה מתפוז אחד (הסבר בהמשך)

אופן הכנה:
• מחממים תנור ל-175 מעלות ומשמנים היטב את התבנית.
• במיקסר עם ווג גיטרה מקציפים את החמאה עם הסוכר וגרידת התפוז עד שמתקבלת תערובת תפוחה ובהירה. בסביבות 3-4 דקות.
• מוסיפים את הריוקטה וממשיכים לערבל במשך 2 דקות נוספות.
• מורידים למהירות נמוכה ומוסיפים את הביצים, בכל פעם ביצה אחת עד שהיא נבלעת התערובת ואז מוסיפים את הבאה.
• מוסיפים את הוניל ומערבלים כמה שניות.
• מוסיפים את המצרכים היבשים: קמח, אבקת אפייה ומעט מלח ומערבלים ממש מעט, רק עד שהקמח נבלע בתערובת.
• מעבירים לתבנית משומנת ואופים במשך 40-50 דקות, עד שקיסם יוצא נקי מהעוגה.
• בינתיים מכינים את הסירופ: קולפים (עם קולפן) קליפה של תפוז. חותכים לרצועות דקות ומבשלים בסיר קטן עם מיץ התפוזים והסוכר.
• מבשלים במשך 30 דקות עד שהקליפה רכה אבל לא מדי.
• כשהעוגה יוצאת מהתנור, בעודה חמה, מברישים אותה בנדיבות בסירופ ומעטרים בקליפות התפוז. מצננים בטמפרטורת החדר ומגישים.

צילום: רחלי קרוט


עוד במשהו טעים:
פתיתים עם סלק
עוגת ביסקוויטים עם קרם שוקולד  ותותים
נתחי עוף בדבש

שבלולי שמרים ויוגורט במילוי שום ובזיליקום
עוגיות גבינה מלוחות
פלאפל אפוי
עוגות נוטלה מ-3 מצרכים


צילומים: רחלי קרוט

הכנתם? יש לכם שאלות לגבי המתכון? כתבו למטה בתגובות או פרסמו את התמונות של הקינוחים שהכנתם בקבוצת הפייסבוק