ריבועי ריבה או: פאי עם חלונות מתוקים

מאת: etibet

זה מתחיל כפאי ומסתיים כעוגיות - ריבועי ריבה עם בצק פריך ועיטור עדין של אבקת סוכר. וגם - חדש על המדף: אתי בטיטו טועמת וחוזרת כדי להמליץ

חוויות-קולינריות sweet weekend
פאי מרובע עם חלונות ריבה
- כשמו כן הוא: פאי מבצק פריך, מעוטר בדוגמת חלונות - שתי וערב וממולא בריבה.

אין מקום יותר "מרעיב" מחדר כושר ועוד כזה של נשים. בחודשים האחרונים אני מנסה לעבוד על הגיזרה. אחת הדרכים הנפוצות למתחילות בתהליך היא להכריז קבל עם ועדה (או לאיים?) שזהו, אני נרשמת לחדר כושר. אז נרשמתי. במכון הכרתי את סיגל בעלת המקום ועוד כמה נשים שעושות כושר במרץ, מפנטזות על עוגת שמרים ומדי פעם מחליפות מתכונים דלי שומן (בטח, בטח).

סיגל, תותחית אפיה כשלעצמה, העבירה לי מתכון לפאי המדובר וציינה שיש לו סיפור מיוחד. סיפורים אני אוהבת, גם מתכונים אז אני מביאה אותו לפניכם. לפני שנים היא מספרת, הסתובב בבית ילדותי ספר אפיה בשם "עוגות לכל עת" של נירה שויאר (הוצאת מודן). במשך שנים הכנתי עוגות על פי מתכוניו והוא היה לי סוג של "מורה דרך" ראשון בתחום האפיה. מאז, עברו הרבה מים בנהר, התחתנתי, ילדתי, עברתי דירה ועיר והייתי בטוחה כי הספר אבד. ניסיתי להשיג אותו בכמה חנויות או להשאיל מחברות, אך ללא הצלחה.

לפני כשנה בעלי חזר מעבודה וציין כלאחר יד כי משפחה שגרה בשכנות מהגרת לחו''ל ועורכת מיני יריד למכירת ספרי בישול שנאגרו במהלך השנים. מכיוון שאני מאוד אוהבת ספרי בישול, הגעתי למקום ולאחר חיפוש קל בין הספרים המאובקים, ראיתי אותו - "עוגות לכל עת" בכריכה הקשה והמקורית. שמחה וטובת לב, הרמתי טלפון לאמא וסיפרתי לה בהתלהבות שסוף כל סוף מצאתי את הספר המבוקש. אמא הגיבה בהפתעה וצחקה. היא אמרה שלא ידעה שאני מחפשת הספר, לדבריה כשעזבתי את בית ההורים (לפני כ-16 שנים) השארתי את הספר והוא מחכה לי על המדף.

סיגל מספרת שמאז היא מכינה בהיסטריה את מתכוני ילדותה כדי לפנק את הדור הבא. בשיטוט קל ברשת מצאתי שלפני חודשיים מלאו לספר האלמותי 34 שנים. הזדמנות לחגוג לו יום הולדת ולהקדיש לכותבת ולכם את המתכון המופלא בגרסה שלי.

שיהיה לכם סופשבוע מתוק!
אני מזמינה אתכם להצטרף ללמעלה מ-300 החברים בקבוצת הפייסבוק החדשה של הטור. להגיב, לשתף תמונות ומתכונים שהכנתם בהשראת הטור ולהתעדכן ראשונים בפוסטים השבועיים.

צילום: רחלי קרוט



ריבועי ריבה 


מצרכים:
2 ו-1/2 כוסות קמח
1/2 כוס סוכר
2 חלמונים
100 חמאה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות
כף תמצית וניל או שקדים
כף גרידת לימון
קורט מלח

למילוי וקישוט:
ריבה/קונפיטורה. אני השתמשתי בריבת תות, אך גם ניסיונות עם ריבות אחרות כגון משמש ותאנים יצאו מוצלחות (אם בחרתם בריבה אחרת, וותרו על התותים המופיעים מטה)
אופציונלי: 2-3 תותים פרוסים לקישוט
אבקת סוכר

כלים:
תבנית פאי מרובעת או תבנית רגילה בינונית (גודל 26X20)

אופן הכנה:
• מחממים תנור ל-180 מעלות.
• מפוררים את החמאה לתוך קערה עם הקמח והסוכר עד ליצירת פירורי בצק. ניתן לבצע את הפעולה הזו גם במעבד מזון, בפולסים קצרים רק עד שנוצרים פירורים.
• מוסיפים פנימה את שאר החומרים ומעבדים עד לקבלת כדור בצק אחיד ונוח לעבודה. מומלץ לא לעבד יתר על המידה ולהמנע ממגע מתמשך בבצק שעלול לגרום לו לאבד מפריכותו או כמו שאופים נוהגים לומר על בצק פריך "אתה אל תתעסק איתו והוא לא יתעסק איתך". אם הבצק לא הופך אחיד, אפשר להוסיף 1/4 כוס מים קרים וללוש.
• מפרישים כדור קטן עבור רצועות הבצק ומניחים בצד.
• את שאר הבצק משטחים בתוך התבנית עד שמקבלים שכבת בצק דקה יחסית, אחידה ובעלת דפנות גבוהות.
• מורחים ריבה בנדיבות ומניחים מעל את פרוסות התותים (לא חובה).
• מכדור הבצק הקטן יוצרים "רצועות בצק", פשוט מגלגלים את הבצק לרצועות, ומניחים בצורת שתי וערב מעל הפאי. מהדקים את הקצוות לדפנות.
• אופים כחצי שעה בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. בודקים מדי פעם אם הבצק מוכן ונזהרים מאפיית יתר של החלק העליון.
• בוזקים מעל הפאי אבקת סוכר, חותכים לריבועים ומגישים.

קטנה על בצק פריך
• אפשר להקפיא את הבצק לתקופות ארוכות בתנאי שהטמפרטורה במקפיא יציבה ולא משתנה. בקירור אפשר לשמור גם מספר ימים.

DSC_0992



טעמתי השבוע


1. מארז חטיפי מיני חלוה "אחוה" אישיים בטעמי וניל, פולי קקאו ופיסטוק - אריזה מהודרת ומוזהבת (שכיף להעניק גם כשי או כחלק ממארז מתוקים) המכילה חטיפים אישיים בגודל קטנטן שטרם ראיתי עד כה. אהבתי את הגודל שמאפשר לנשנש בלי נקיפות מצפון וכן את המרקם הנימוח. גם המחיר המומלץ לצרכן קטן ושווה לכל נפש, בין 11-13 ש''ח לאריזת 220 גרם.

2. סוכריות "ריקולה" ללא סוכר בטעם צמחים תפוח ומנטה - לשמחתי ובניגוד לסוכריות אחרות, טעם המנטה עדין וכמעט בלתי מורגש והטעם "התפוחי" הרענן מעניק תחושה של מתיקות מעודנת. שווה לנסות גם את הטעמים הנוספים בסדרת הסוכריות: לימון מנטה, פטל חמוציות. אפרופו כושר (ראו לעיל) כל סוכריה מכילה 6 קלוריות בלבד. מומלץ!

3. עוגת שוקולד צ'יפס "אחוה" באריזה חדשה. טריות העוגה והטעם הביתי בלטו במיוחד וכן מילוי נדיב של שוקולד צ'יפס מריר איכותי.

א


אתי בטיטו - בת 25, משפטנית, שוקולטיירית מקצועית, בלוגרית ומובילת דעה בתחומי הקולינריה ומוצרי צריכה. ליצירת קשר,הזמנות ושת"פ  – etush93@walla.com

צילום מתכון: רחלי קרוט

בטורים הקודמים:
מתכון לעוגת ביסקוויטים עם ריבת חלב
מתכון לעוגיות לוטוס מטוגנות בציפוי פריך
מתכון למוס גבינה ותותים
מתכון לבננה ספליט
מתכון לטירמיסו
מתכון לדואט מוס חלבה ושוקולד
מוס שוקולד מושלם
טראפלס שוקולד חלב