מתכון לפרעצלס או: צוקרברג תעשה לי בייבי בייגל

מאת: raheli

זה התחיל בפייסבוק והסתיים מול החום של התנור. מפגש אפייה טעים במיוחד שהוליד מתכון לפרעצלס עם מלח גס ושומשום

סטריפ משהו טעים
כבר 6 שנים שאני ופייסבוק ביחסים מורכבים. בהתחלה עוד חששתי ממנו, ביקרתי אצלו לעיתים רחוקות ולא ממש שיתפתי פעולה. עם הזמן, למדנו להכיר אחד את השנייה, הוא פירגן לי בפרסומות מותאמות (איך מאבחנים ADHD, ביטוח לטיפולים במכון יופי – מסתבר שיש כזה דבר! ועוד כהנה וכהנה נושאים מרנינים) ובתמורה אני פירגנתי לו בתמונות אוכל ובצ'ק אינים בבלומפילד.


בשנתיים האחרונות, מערכת היחסים הזו עלתה שלב. צוקרברג וומשכנו הכחול הפכו לבית שני ואיתם הגיעו גם חברים חדשים, כאלה שבחיי היום יום כנראה שלעולם לא היינו נפגשים.


אחת מהם היא יהודית אביב. בלוגרית מובילה שתמונות האוכל שלה מקשטות לי את קיר הפייסבוק כמעט כל יום. במקרה הטוב, זה נגמר בלייק של קנאה (כי גם לי בא) או תגובה של התפעלות. במקרה הפחות טוב, אני מתפתה מהתמונות ורצה למטבח להכין לי גרסה דומה לשחיתות שבמסך.


צילום: רחלי קרוט


לפני חודשיים בערך, די במקרה, יצא לי ולה להפגש באירוע קולינרי. פתאום הדמות מהמסך קיבלה פנים, התגובות הפכו לקול של ממש והלייק הפך לחיוך. מדהים איזה טכנולוגיה מתקדמת יש בחיים האמיתיים.


מפה לשם, בשבוע שעבר, החלטנו להפגש שוב. הפעם לצד הסירים וחום התנור. אני מודה, להוציא אותי מהבית בשביל פגישה עם אנשים שמעולם לא יצא לי באמת להכיר זה לא עניין של מה בכך. מצד שני, תנו לי תירוץ לאפות או לטעום מהאוכל שמככב אצלי בוול ואני שם.


צילום: רחלי קרוט


יהודית, למי שלא מכיר, מתחזקת בלוג מקסים שנקרא הלוחשת לאוכל (וגם קבוצת פייסבוק העונה לאותו שם – כנסו) ובין לבין מגדלת 3 בנים, כלב עם פנים אנושיות ובעל מקסים. וכן, פגשתי את כולם, פרט לבן אחד שחמק מהתקלות איתי.


כחלק מהמפגש שלנו, החלטנו מראש להכין כמה מאפים טעימים שגם נוכל לצלם וגם (בעיקר) נוכל לאכול. בזמן שאני הכנתי פרעצלס היא כבר עשתה קסמים בתוך קערות והכינה עוגת גבינה, לחמה עג'ין (הכי טעים שיצא לי לאכול. אבל ממש) ועוגיות אורשקי רוסיות במילוי קרם ריבת חלב. הכי בלבוסטה.


אז קודם כל, תרשו לי להגיד תודה רבה ליהודית על המפגש הטעים במיוחד ועל זמן איכות כייפי, וגם תודה לצוקרברג שעשה את השידוך ועכשיו, אפשר לעבור למאפה שבשבילו התכנסנו – פרעצלס!


צילום: רחלי קרוט


פרעצל או בייגל למי שמכם שמעדיף את הגרסה המקומית, הוא מאפה שעובר בישול במים ולאחר מכן אפייה בתנור. הבישול מותיר את הפרעצל עם מעטה מיוחד שנע בין פריכות לרכות ועל הדרך מוסיף גם צבע חום משגע. תחשבו על הבייגל שהיה מסתובב בעמדת האוכל בקולנוע ומפיץ ריח משגע, אז כזה.


בבוקר האפייה שלנו, הכנו את הפרעצלס האלה גם בגרסת מיני, כפי שאפשר לראות בתמונה, וגם בגרסה הגדולה יותר. 2 האופציות מצוינות אם כי הבייגל הגדול ניצח במבחן הטעימה והתחסל בצ'יק. אתם כמובן יכולים לבחור איך לעצב את הפרעצלס שלכם, רק הקפידו לעמוד ליד התנור בזמן האפייה שכן זמן האפייה משתנה מגודל לגודל.


וכמובן, יש גם מתכון ללחמה עג'ין המושלם של יהודית. כנסו כנסו.


צילום: רחלי קרוט



פרעצלס בייטס או: בייגל של פעם


מבוסס על מתכון מכאן עם שינויים והתאמות.


מצרכים לבצק:
1 ו-1/2 כוסות (300 מ"ל) מים חמימים (אפשר מקומקום שדלק 10 שניות)
2 כפות סוכר חום בהיר
2 כפיות שטוחות שמרים יבשים
85 גרם חמאה מומסת (אבל לא חמה)
2 כפיות מלח
4 ו-1/2 כוסות (630 גרם) קמח


לבישול הפרעצלס:
6 כוסות מים
כף שטוחה סודה לשתייה


לציפוי:
ביצה טרופה עם כף מים קרים
שומשום/קצח/עלי זעתר
מלח גס


אופן הכנה:
• בקערת מיקסר עם וו לישה מניחים את כל מצרכי הבצק פרט למלח. מערבלים במשך 3-4 דקות על מהירות בינונית ולאחר מכן מוסיפים את המלח. מערבלים דקה נוספת עד שהבצק נפרד מדפנות הקערה. אם במהלך הערבול הבצק רטוב או יבש מדי, מוסיפים כף מים או כף קמח.
• מעבירים את הבצק לקערה, מכסים במגבת ומניחים במקום חמים להתפחה עד להכפלת הגודל. בסביבות שעה.
• מחממים תנור ל-190 מעלות
• מחלקים את הבצק ל-6 חלקים ומגלגלים כל חלק לגליל ברוחב 2-3 ס"מ. חותכים כל גליל למעין פרוסות ברוחב 2 ס"מ או יוצרים מגליל הבצק צורה של בייגל (עגול או שמיניה). מניחים על תבנית מקומחת מעט.
• מחממים בסיר רחב את המים והסודה לשתייה עד שהסודה נמסה לגמרי והמים מגיעים לסף רתיחה.
• מבשלים את הבצק במשך 20 שניות, נפטרים מעודפי המים ומניחים על תבנית עם נייר אפייה. שימו לב לבשל את הבצק בנגלות.
• מברישים את הפרעצלס בביצה טרופה עם מעט מים, מפזרים שומשום או מלח גס ואופים בתנור שחומם מראש ל-190 מעלות במשך 15 דקות או עד שהמאפים זהובים מאוד.

צילום: רחלי קרוט


הערות, הארות ושאר חיות בית
• ניתן להבריש את הפרעצלס בחמאה מומסת מיד אחרי שהם יוצאים מהתנור. זה גם הזמן לזרות עליהם מעט אבקת שום או אפילו פפריקה מעושנת.
• כמעט כל נותן טעם שתשימו מעל הפרעצלס יהיה מצוין – ממלח גס ופלפל שחור ועד עלי זעתר ושום כתוש. תפעילו את הדמיון וחוש הטעם ותשחקו.
• הקפידו על זמן בישול קצר מאוד, בסביבות 20 שניות, אחרת הבצק יהיה מבושל מדי והאפייה לא תהיה אחידה.
• והכי חשוב – מומלץ להכפיל כמויות. הבייגלס האלה מתחסלים בצ'יק. קצת חמאה ומלח וזה יעלם מהקערה בשניות.

עוד במשהו טעים:
עוגת שיש עם ממרח לוטוס וקוקוס
צ'יפס בטטה אפוי

עוגיות שוקולד צ'יפס במילוי נוטלה

עוגת ביסקוויטים עם קרם שוקולד  ותותים
נתחי עוף בדבש

עוגיות גבינה מלוחות
פלאפל אפוי
עוגות נוטלה מ-3 מצרכים


צילומים: רחלי קרוט

הכנתם? יש לכם שאלות לגבי המתכון? כתבו למטה בתגובות או פרסמו את התמונות של הפרעצלס שהכנתם בקבוצת הפייסבוק